Δοκιμή της KTM 990 Duke στην πίστα των Σερρών

0
28


του Νεκτάριου Διατσίδη
συνεργάστηκε: Δημήτρης ΔιατσίδηςΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Φωτογραφία: Vasilopoulos Media, Πέτρος Βασιλόπουλος, Μαρία Βεργάδου
 
Σε μια ηλιόλουστη μέρα με ιδανική θερμοκρασία στην πίστα των Σερρών που ήταν διαθέσιμη για ένα εκπληκτικό Trackday, είχαμε στην διάθεσή μας την επίσης εκπληκτική γυμνή KTM 990 Duke του 2024 με τον “READY TO RACE” χαρακτήρα της να αναδιπλώνεται στην οδήγηση εντός πίστας.ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Από νωρίς με το φως να βοηθά τις στατικές φωτογραφίες, βλέποντας την KTM 990 Duke δεν μπορεί να μην προσέξει κανείς τις τόσες λεπτομέρειες στον σχεδιασμό αυτής της μικρής και συμπαγούς μοτοσυκλέτας που σε κερδίζει αμέσως γνωρίζοντας ότι είναι φτιαγμένη και για την πίστα και όχι απλά για να κινείται με ευελιξία στο δρόμο. Επιθετική και με έντονες γωνίες, προκαλεί με την εμφάνισή της να την οδηγήσεις και μάλιστα με γρήγορο ρυθμό χωρίς πολλές καθυστερήσεις.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ξεκινώντας τους πρώτους γύρους στην πίστα και αφού έχουμε τις ανάλογες πιέσεις στα ελαστικά Bridgestone Battlax S23R, γρήγορα πιέζουμε όσο χρειάζεται για να ζεσταθούν και να αρχίσουν να αποδίδουν τη μέγιστη πρόσφυση. Ο δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας, ζεστός πλέον και έτοιμος να βγάλει την ισχύ των 123 ίππων στις 9,500 σ.α.λ. με τη μέγιστη ροπή στα 103 Nm στις 6,750 σ.α.λ., ανεβάζει γρήγορα τα χιλιόμετρα στην ευθεία και χρειάζεται να “μαζευτεί” όσο μπορεί ο αναβάτης για να μειώσει τις αεροδυναμικές αντιστάσεις καθώς δεν υπάρχει κάλυψη από τη γυμνή μοτοσυκλέτα. Βέβαια η μέγιστη ταχύτητα στην ευθεία των 636μ. δεν ξεπέρασε τα 220 χλμ/ώρα, αλλά δεν είναι και λίγα…

Η KTM 990 Duke ζυγίζει 179 κιλά χωρίς καύσιμο και με 14 κιλά επιπλέον από το γεμάτο ντεπόζιτο, οι πρώτοι γύροι στην πίστα είναι περισσότερο αναγνωριστικοί με την χρονομέτρηση να έρχεται δεύτερη στο μυαλό αφού δεν είναι απαραίτητα η επίθεση χρόνου που θα δώσει την ευχαρίστηση στην οδήγηση, αλλά οι στροφές με τα γόνατα να ακουμπούν εύκολα στην άσφαλτο και η ιδανική γραμμή να διατηρείται σαν να είναι παιχνίδι η επιλογή της και όχι προσπάθεια από τον έμπειρο αναβάτη.
Ο κινητήρας έχει μεγάλη ροπή αλλά δεν είναι χαρακτηριστικά αισθητή, με την πολύ καλή πρόσφυση των ελαστικών στην επίσης πολύ καλή άσφαλτο, οπότε ο αναβάτης πρέπει γρήγορα να ανοίγει περισσότερο γκάζι από τη μέση της στροφής και τέρμα στη συνέχεια για να βελτιώσει τις εξόδους των στροφών. Η πρόσφυση του πίσω ελαστικού και η φόρτισή του από την επιτάχυνση δεν επιτρέπει εύκολα κάποια ολίσθηση και η διατήρηση της πορείας δεν επηρεάζεται ούτε από τον εμπρός τροχό που έχει μικρό φορτίο. Έτσι η ιδανική γραμμή διατηρείται εκεί που θέλει ο αναβάτης μέχρι και κοντά στα κερμπ τις πίστας στις εξόδους των στροφών.

Αυτό που σε κερδίζει στην KTM 990 Duke είναι η ευελιξία μαζί με τη θέση οδήγησης που είναι λίγο χαμηλή συνολικά και βοηθάει στις μεγάλες κλίσεις τα γόνατα να έρθουν γρήγορα σε επαφή με την άσφαλτο χωρίς ωστόσο να βρίσκονται τα ελαστικά σε οριακό σημείο πρόσφυσης. Έτσι ο αναβάτης που δεν είναι πολύ έμπειρος αισθάνεται ασφάλεια και στρίβει με μεγάλες κλίσεις χωρίς κουνήματα και μικρά γλιστρήματα, κάτι που βοηθά σε σταθερό χρόνο γύρου και διατήρηση της ιδανικής γραμμής στην πίστα χωρίς απόκλιση της πορείας.

Όλη αυτή η καλή συμπεριφορά οφείλεται σε πολλά στοιχεία με πιο βασικό το πλαίσιο που εδράζεται ο συμπαγής και ελαφρύς κινητήρας, το ψαλίδι πίσω, τις αναρτήσεις WP APEX, το κιβώτιο με την υποβοήθηση αλλαγής ταχυτήτων quickshifter, τον συμπλέκτη ολίσθησης PASC™ και τα φρένα με δίσκους 300mm εμπρός και 240 mm πίσω για να μειώσουν την ταχύτητα στις εισόδους των στροφών στην πίστα των Σερρών και ειδικά στη στροφή 1.
Το πλαίσιο επιτρέπει μαζί με το ψαλίδι πίσω, να υπάρχει η σωστή ακαμψία αλλά και ελαστικότητα ώστε να “δουλέψουν” οι αναρτήσεις με την ρυθμιζόμενη απόσβεση. Στην πίστα χρειάστηκε να “σφίξουμε” τις αναρτήσεις κοντά στο τέρμα των ρυθμίσεων τους, καθώς οι καλές για το δρόμο ρυθμίσεις είναι σχετικά μαλακές για την πίστα. Επίσης το πλαίσιο διατηρεί το βάρος συγκεντρωμένο στο κέντρο και εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα του συμπαγή και μικρού σε βάρος κινητήρα. Το αποτέλεσμα; Ευκινησία και εύκολη αλλαγή πορείας χωρίς να κουνήσει η μοτοσυκλέτα σε καμία συνθήκη σε συνδυασμό βέβαια με το καλό κράτημα των ελαστικών και της καλής ασφάλτου της πίστας.

Η χρονομέτρηση των γύρων με τη βοήθεια της ευκρινούς οθόνης 5” TFT βοήθησε στην ανάγνωση του χρόνου και η σταθερή βελτίωσή του μας έδωσε το κίνητρο να κάνουμε αρκετούς γύρους στην πίστα αλλά και να δούμε τα στατιστικά μετά από κάθε δοκιμή με τις μέγιστες κλίσεις και τη μέγιστη ταχύτητα στην ευθεία. Η μέγιστη κλίση με αυτά τα ελαστικά δρόμου ήταν στις 49°. Φυσικά οι ρυθμίσεις του ελέγχου της πρόσφυσης είναι διαθέσιμες και τα ηλεκτρονικά λειτουργούν άψογα καθώς δεν άφησαν την ελαφριά μοτοσυκλέτα να κάνει κάποια απότομη αντίδραση, ενώ επέτρεπαν το μικρό σπινάρισμα του πίσω τροχού. Αντίστοιχα στο φρενάρισμα οι ρυθμίσεις επιτρέπουν την πλαγιολίσθηση με το πίσω φρένο στις εισόδους των στροφών, με τον κινητήρα να διατηρεί το φρενάρισμα με σταθερή ολίσθηση του πίσω τροχού, ενώ και ο συμπλέκτης ολίσθησης βοηθά στο κατέβασμα ταχυτήτων χωρίς να αυξάνει στιγμιαία την ολίσθηση στον πίσω τροχό και χωρίς να ανεβάζει πολύ τις στροφές του κινητήρα.

Μετά το τέλος της ημέρας στην πίστα μένει η εικόνα στο μυαλό από τις πολλές ωραίες στροφές, η αίσθηση της μοτοσυκλέτας που αντιδρά άμεσα στις επιθυμίες του αναβάτη να κινηθεί στην ιδανική γραμμή και οι σταθεροί χρόνοι που δείχνουν ακριβώς αυτό, ότι η KTM 990 Duke είναι ιδανική για Trackday και μάλιστα από αναβάτες με λιγότερη εμπειρία ως τους πιο έμπειρους με πολλά χιλιόμετρα στις πίστες.
Ο Δημήτρης Διατσίδης πίεσε πολύ περισσότερο την KTM 990 Duke ανεβάζοντας ρυθμό σε κάθε γύρο.
 

Τεχνικά χαρακτηριστικά:
Κινητήρας:
Ροπή: 103 Nm
Κιβώτιο: 6 ταχυτήτων
Χωρητικότητα μπαταρίας: 10 Ah
Ψύξη: Υγρό με εναλλάκτη θερμότητας νερού/λαδιού
Ισχύς: σε KW 90.5 kW (121.36 hp)
Μίζα: Ηλεκτρική εκκίνηση
Διαδρομή: 70,4 mm Διάμετρος: 92,5 mm
Συμπλέκτης: PASC™ αντιολισθητικός συμπλέκτης, μηχανική λειτουργία
CO2 110 g/km
Σχέση συμπίεσης: 13,5
Κυβισμός 947 cm³
EMS Bosch EMS RBW
Διάταξη: Δικύλινδρος, 4χρονος, δικύλινδρος εν σειρά
Κατανάλωση καυσίμου: 4,7 l/100 km
Ψεκασμός καυσίμου: DKK Dellorto (Σώμα γκαζιού 46 mm)
Λίπανση: 2 Αντλίες λαδιού
Πλαίσιο:
Βάρος (χωρίς καύσιμο): 179 kg
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ (περίπου): 14,8 l
Μεταξόνιο: 1476 mm
ABS: Bosch 9,3 MP δύο καναλιών (Supermoto ABS)
Διάμετρος δίσκου μπροστινού φρένου: 300 mm
Διάμετρος δίσκου πίσω φρένου: 240 mm
Μπροστινό φρένο: ακτινικά τοποθετημένες δαγκάνες 4 εμβόλων
Πίσω φρένο: Πλωτή μονοπίστονη δαγκάνα
Αλυσίδα: 520 X-Ring
Πλαίσιο: Χρώμιο-μολυβδαίνιο-Χάλυβας που χρησιμοποιεί τον κινητήρα ως στοιχείο καταπόνησης, με βαφή πούδρας
Μπροστινή ανάρτηση: WP APEX 43mm
Απόσταση από το έδαφος: 195 mm
Τιμόνι: Αλουμίνιο, κωνικό Ø 28/22 mm
Πίσω ανάρτηση: APEX – Monoshock WP
Ύψος σέλας 825 mm
Σιγαστήρας: Ανοξείδωτος ατσάλινο κύριο και δευτερεύον σιγαστήρας
Γωνία τιμονιού 65,8 °
Υποπλαίσιο: Αλουμίνιο, με βαφή πούδρας
Διαδρομή ανάρτησης (εμπρός): 140 mm
Διαδρομή ανάρτησης (πίσω): 150 mm
Τροχοί: Χυτές ζάντες αλουμινίου
 
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________

Με την Duke 990 στο δρόμο
του Δημήτρη Διατσίδη
Οι διαθέσιμες φωτογραφίες είναι από test της Michelin στην Ισπανία, και μια θρυλική μοτοσυκλέτα όπως η Duke έφτιαξε τη φήμη της στο δρόμο στις ορεινές διαδρομές με τις πολλές στροφές και στην πόλη με τον streetfighter χαρακτήρα της. Να αρχίσουμε ανάποδα λέγοντας ότι με τα ηλεκτρονικά σε θέσεις αρκετής επέμβασης του traction control και την απόκριση του κινητήρα όχι απόλυτη, αλλά στη μεσαία σκάλα ρύθμισης από τις τρεις, μπορεί κανείς να κινηθεί ήσυχα και χαλαρά στην πόλη και να πάει στη δουλειά του, λες και οδηγεί μια ροπάτη κοινή μοτοσυκλέτα. Όμως ο “Δούκας” και από τη θέση οδήγησης σε προτρέπει για πιο ανήσυχα πράγματα…
Το traction control στο 1 λοιπόν για τη μικρότερη δυνατή επέμβαση – την απόκριση του μοτέρ την αφήσαμε ακόμη και στην πίστα στη 2η θέση, ώστε στο πρώτο άνοιγμα του γκαζιού να μην δημιουργεί νευρικότητα στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις – και με επιθετική οδήγηση στη μεσαίας ή μικρής πρόσφυσης άσφαλτο της πόλης, η πλαγιολίσθηση είναι το παιχνίδι στο οποίο κανένα “παιδί” δεν λέει όχι. Η ευελιξία είναι σε υψηλά επίπεδα και τα φρένα έχουν καλή αίσθηση και ανάλογα αποτελεσματικότητα. Ως streetfighter θα κερδίσει τη “μάχη” της πόλης και θα δώσει στον οδηγό του μια γλυκιά αίσθηση υπεροχής και ευχαρίστησης της οδήγησης, ακόμη και πηγαίνοντας κανείς στις καθημερινές του ασχολίες. Άλλωστε είναι ένα θέμα να πηγαίνεις για δουλειά και η οδήγηση μέχρι εκεί να σου έχει πει την πρώτη καλημέρα!

 
Λίγο πέρα από τα όρια της πόλης, ειδικά όπου υπάρχουν αναβάσεις ή έστω επίπεδα κομμάτια δρόμου με στροφές, μεσαίας και χαμηλής ταχύτητας, ο Δούκας θα δείξει και εκεί ακόμη περισσότερο το επίπεδό του και θα ανεβάσει το επίπεδο ευχαρίστησης του οδηγού του. Όλα γίνονται εύκολα και απλά και για το δρόμο ο ρυθμός που μπορείς να κινηθείς είναι εκπληκτικός. Οι σχεδόν 122 ίπποι είναι υπεραρκετοί για να δώσουν την αίσθηση της ταχύτητας που μπορεί να ανεβάσει την αδρεναλίνη. Οι κλίσεις από τη στιγμή που περνούν τις 35° στο δρόμο είναι μεγάλες και τα συγκεκριμένα ελαστικά που φορούσε ο Δούκας μας συμπεριφέρονται εξαιρετικά. Τελικά με την όρθια θέση οδήγησης και την απουσία φέρινγκ οι γυμνές μοτοσυκλέτες σε τέτοιο περιβάλλον τα καταφέρνουν καλύτερα από τις αντίστοιχες σούπερσπορ και μάλιστα χωρίς να κουράζουν τον αναβάτη τους. Μόνο αν στη διαδρομή σου έχεις μεγάλο κομμάτι Εθνικής και θέλεις να κινηθείς εκεί πάνω από τα 140 χλμ/ώρα θα σου λείψει η προστασία από τον αέρα.
H KTM Duke 990 συνεχίζει να φέρει επάξια το όνομα αυτό 30 χρόνια τώρα…

Πηγή