Γιάννης Σιώτος: «H ιδεολογική προσέγγιση ενός ανθρώπου επηρεάζει τη συμπεριφορά του σε ακραίες στιγμές»

0
20


Γιάννης Σιώτος
Ο συγγραφέας Γιάννης Σιώτος, ο οποίος τιμήθηκε πέρυσι με το Βραβείο Αφηγηματικού Πεζού λόγου του Ιδρύματος Κώστα και Ελένης Ουράνη της Ακαδημίας Αθηνών για το βιβλίο του «Μάνα πατρίδα, κακιά μητριά» επανέρχεται δυναμικά με το νέο του συναρπαστικό μυθιστόρημα «Εφτά μέρες και έξι νύχτες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη.
Το νέο βιβλίο του βραβευμένου συγγραφέα ιχνηλατεί τη συμπεριφορά, τις επιλογές αλλά και τον ψυχισμό των ανθρώπων και διερευνά το πώς επηρεάζονται από την ιδεολογική τους ταυτότητα.ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Το μυθιστόρημα «Εφτά μέρες και έξι νύχτες», θα μπορούσε να είναι ερωτική ιστορία, ψυχογράφημα, πολάρ αφήγημα, οδοιπορικό από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, δοκίμιο για τη δράση της Μαφίας γραμμένο σαν μυθιστόρημα. Δεν είναι τίποτε από αυτά, αλλά λίγο από το καθένα. Ένα παραμύθι πλασμένο με τα ευρήματα πολύχρονης έρευνας, ένα πολιτικό θρίλερ για τις αθέατες εξουσίες που καταδυναστεύουν ανθρώπους και φύση. Ο αναγνώστης, στο τέλος, ίσως και να σκεφτεί ότι όσα διάβασε είναι ή μπορεί να γίνουν αληθινά.
«Η ιδεολογική τοποθέτηση που έχει ο καθένας, ο τρόπος δηλαδή που αντιμετωπίζει τα πράγματα μπορεί να επηρεάσει και τη συμπεριφορά του. Αυτή ήταν η αρχική σκέψη η οποία μου μπήκε στο μυαλό να την κάνω πράξη περίπου το 2021» αναφέρει στη Ζούγκλα ο Γιάννης Σιώτος και συμπληρώνει: «Και όλες αυτές τις σκέψεις προσπάθησα να τις μεταφέρω στο χαρτί αλλάζοντας δεδομένα και όταν μιλάω για δεδομένα εννοώ αλλάζοντας το εξωτερικό περιβάλλον, δηλαδή πώς η ιδεολογική προσέγγιση ενός ανθρώπου επηρεάζει τη συμπεριφορά του σε ακραίες στιγμές και ως ακραίες στιγμές χρησιμοποίησα μια πολύ μεγάλη φυσική καταστροφή, η οποία λέγεται σεισμός».
Ακόμη ο αξιόλογος συγγραφέας επισημαίνει: «Ένα χαρακτηριστικό, στην πλοκή του βιβλίου είναι ότι παρακολουθεί τους ανθρώπους στη διάρκεια των 7 ημερών και εκεί πέρα φαίνεται πώς ο καθένας τους είναι μόνος του. Και αυτό είναι μια προσπάθεια, την οποία την έκανα και η οποία δεν είναι και τόσο συνηθισμένη και θα έλεγα ότι ουσιαστικά πρόκειται για μια κινηματογραφική γραφή».ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ακούστε τη συνέντευξη:

Το νέο σας βιβλίο «Εφτά μέρες και έξι νύχτες», μεταξύ άλλων εξιστορεί μία τεράστια οικολογική καταστροφή και αφηγείται την εξέλιξη της πολιτικής ταυτότητας της ελληνικής κοινωνίας αλλά και της Δύσης από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα. Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με τα συγκεκριμένα ζητήματα και τι είχατε κατά νου όταν ξεκινήσατε να γράφετε το μυθιστόρημά σας;
Η κεντρική ιδέα ήταν ένα θέμα το οποίο εξακολουθεί χιλιάδες χρόνια να παραμένει άλυτο.Δηλαδή το κατά πόσον η ιδεολογική σκέψη των ανθρώπων και η απάντηση των ανθρώπων για το τι συμβαίνει στον κόσμο και στην κοινωνίαμπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά τους στα καθημερινά αλλά και στα μεγαλύτερα προβλήματα που βρίσκονται μπροστά τους.
Στην πραγματικότητα το βιβλίο είναι αυτό το παίγνιον στο οποίο φυσικά δεν φιλοδοξούσα να δώσω απάντηση αλλά μπορούσα να δώσω μία εκδοχή. Και για να δώσω αυτή την εκδοχή έκανα μία παραδοχή, η οποία είναι αντιεπιστημονική κατά τη γνώμη μου.ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Η παραδοχή ήταν ότι η ιδεολογική τοποθέτηση που έχει ο καθένας ο τρόπος δηλαδή που αντιμετωπίζει τα πράγματα μπορεί να επηρεάσει και τη συμπεριφορά του. Αυτή ήταν η αρχική σκέψη η οποία μου μπήκε στο μυαλό να την κάνω πράξη περίπου το 2021.Και όλες αυτές τις σκέψεις προσπάθησα να τις μεταφέρω στο χαρτί αλλάζοντας δεδομένα, δηλαδή και όταν μιλάω για δεδομένα εννοώ αλλάζοντας το εξωτερικό περιβάλλον, δηλαδή πώς η ιδεολογική προσέγγιση ενός ανθρώπου επηρεάζει τη συμπεριφορά του σε ακραίες στιγμές και ως ακραίες στιγμές χρησιμοποίησα μια πολύ μεγάλη φυσική καταστροφή, η οποία λέγεται σεισμός.
Χρησιμοποίησα επίσης ένα περιβάλλον οικονομικό και πολιτικό στο οποίο το βρόμικο χρήμα κυριαρχεί και επίσης χρησιμοποίησα και την έννοια της οικογένειας, δηλαδή όταν απειλείται η οικογένεια πόσο μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά του κάθε ανθρώπου ανεξάρτητα από την ιδεολογική προσέγγιση των πραγμάτων. Έτσι λοιπόν προέκυψε αυτό το βιβλίο.
Το οποίο θα μπορούσε να είναι και ερωτική ιστορία
Ναι, όταν βάζεις σαν παράμετρο τη συμπεριφορά σου στην οικογένεια, κάπου στην άκρη βρίσκεις και τον έρωτα.

Πόσο καιρό ασχοληθήκατε με τη συγγραφή του;
Ξεκίνησα την έρευνα κάποια στιγμή το 2021 και κράτησε περίπου ένα χρόνο και το υπόλοιπο διάστημα μέχρι τον φετινό Απρίλιο που το έδωσα στο εκδότη, έγραφα, έσβηνα, ξαναέγραφα, ξαναέσβηνα και στο τέλος αγανάκτησα και το έστειλα.
Η υπόθεση πώς είναι δομημένη; Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι αυτό;
Μια γυναίκα ζει στο Παρίσι, είναι μια πάρα πολύ ισχυρή γυναίκα, η οποία ξεκίνησε από το μείον τίποτα και κατάφερε να φτάσει στην κορυφή της οικονομικής και κοινωνικής πυραμίδας.
Από την άλλη πλευρά υπάρχει και ένας άντρας, ο οποίος ζει σε μια γωνιά της Αττικής, ο οποίος ουσιαστικά έχει επιβάλει στον εαυτό του να γίνει ερημίτης. Αυτοί οι άνθρωποι, τους οποίους ουσιαστικά τους χωρίζουν περίπου 2.500 χιλιόμετρα, -τόση είναι η απόσταση από ότι θυμάμαι μεταξύ της Αττικής και του Παρισιού-, έχουν ένα μυστικό που τους δένει, το οποίο όμως μυστικό, το ξέρει μόνο ένας, ο άλλος δεν το ξέρει. Λοιπόν, κάποια στιγμή εξαιτίας αυτού του μυστικού αποφασίζει η γυναίκα να συναντήσει τον άντρα, και τότε ένας πολύ μεγάλος σεισμός τους αναγκάζει να συνυπάρξουν για μερικές μέρες και εκεί υπάρχει η πλοκή όλου του έργου.
Ένα χαρακτηριστικό, πιστεύω, της δουλειάς, είναι ότι παρακολουθεί τους ανθρώπους στη διάρκεια των 7 ημερών και εκεί πέρα φαίνεται πώς ο καθένας τους είναι μόνος του. Και αυτό είναι μια προσπάθεια, την οποία την έκανα και η οποία δεν είναι και τόσο συνηθισμένη και θα έλεγα ότι ουσιαστικά πρόκειται για μια κινηματογραφική γραφή.
Θα το βλέπατε σε μια μεταφορά στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση;
Εγώ έγραψα. Τώρα αν αυτό που έγραψα, αυτοί οι οποίοι ξέρουν από την εικόνα, μπορούν να το κάνουν εικόνα, είναι μια συζήτηση για την οποία δεν έχω γνώμη.
Αναφορικά με την κυρία, την ηρωίδα του μυθιστορήματος, είναι προϊόν μυθοπλασίας ή είναι πραγματικό πρόσωπο;
Μυθοπλασία είναι αλλά το θέμα είναι το εξής. Πίσω από κάθε παραμύθι, πάντα υπάρχει και μια αλήθεια, την οποία φυσικά την πλάθεις και τη φέρνεις στα μέτρα τα οποία σε βολεύουν εσένα. Πιστεύω ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή παραμυθάς, ο οποίος να μην γαντζώνεται από κάποια πραγματικά γεγονότα που είτε έχει ζήσει είτε έχει διαβάσει και του έχουνε κάνει εντύπωση.
Είστε ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα του βιβλίου αυτό που θέλατε να πείτε ειπώθηκε;
Αυτό που ξέρω είναι ότι εγώ προσπάθησα να κάνω ό,τι καλύτερο για να το πω.Από εκεί και πέρα το αν είμαι ικανοποιημένος, νομίζω ότι ο κάθε άνθρωπος που γράφει ιστορίες όταν ξαναδεί την ιστορία του μετά από 5, 6, 10 μήνες, έναν χρόνο και ούτω καθεξής, έχει την αίσθηση ότι θα μπορούσε να την έχει κάνει καλύτερη ή ότι έχει πάρα πολλά λάθη και δεν επιτρέπεται να υπάρχουν αυτά τα λάθη. Εν πάση περιπτώσει εγώ αγανάκτησα τόσο πολύ, μετά από 3 χρόνια δουλειάς, που λέω, ας φύγει από πάνω μου και ας είναι όπως είναι.
Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτή την περίοδο;
Ξεκίνησα μια δουλειά από τις αρχές του 2024, η οποία, μέχρι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο στάδιο της έρευνας, έχω γράψει ελάχιστα αλλά επειδή σε όλα μου τα βιβλία και στο «Αντίο και καλή αντάμωση» και στο «Μάνα πατρίδα, κακιά μητριά» και στο Εφτά μέρες και έξι νύχτες» πειραματίζομαι με τις φόρμες, δηλαδή με τις τεχνικές γραφής και θα ήθελα σε αυτό που σκέφτομαι να κάνω, να προχωρήσω λίγο παραπάνω, από μόνο του πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, το οποίο νομίζω ότι θα κρατήσει ακόμα άλλα δύο –τρία χρόνια δουλειάς τουλάχιστον.
Έχει δρομολογηθεί κάποια παρουσίαση του βιβλίου σας σε κάποιο χώρο;
Όχι, γιατί θεωρώ πως ότι έχει να πει κάποιος άνθρωπος το γράφει.

 

Πηγή