Επιπρόσθετα, το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ καταγράφει και τις ακόλουθες αναληφθείσες πρωτοβουλίες, που εμπεριέχονται στο Σχέδιο Δράσης:

-Τη δημιουργία νέου ενιαίου δημόσιου φορέα, ο οποίος ενσωματώνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη δραστηριότητα της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά στο τροχαίο υλικό, που νομοθετήθηκε τον Δεκέμβριο του 2024, προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα κενά ή/και οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ των φορέων που λειτουργούν σήμερα, καθώς και η έλλειψη άμεσου και αποτελεσματικού συντονισμού.

-Την υπογραφή σύμβασης, τον Ιούλιο του 2023, μεταξύ του ΟΣΕ και του Ελληνικού Δημοσίου που, εν μέσω άλλων, αύξησε την ετήσια χρηματοδότηση από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ και καθόρισε τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των δύο συμβαλλόμενων μερών.

-Την ενίσχυση της στελέχωσης του υπό αναδιοργάνωση ΟΣΕ, της ΡΑΣ, του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και του Υπουργείου, με τον Ν. 5167, τον Δεκέμβριο του 2024. Ήδη, σήμερα, το προσωπικό του ΟΣΕ αριθμεί 1.317 άτομα, έναντι 1.096 ατόμων στο τέλος του 2023, ολοκληρώνεται μέσω ΑΣΕΠ η πρόσληψη 140 νέων μόνιμων στελεχών περίπου στο τέλος του 1ου τριμήνου του 2025, και έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών (ΠΥΣ 51) η αύξηση προσωπικού κατά 100 επιπλέον μόνιμους υπαλλήλους.

-Την εκπόνηση Στρατηγικού, Επιχειρησιακού και Επενδυτικού Σχεδίου για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης που υπεγράφη τον Οκτώβριο του 2024, και η οποία υλοποιείται.

-Την τοποθέτηση 300 καμερών, την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023, για τη συνεχή παρακολούθηση των συρμών, στις σήραγγες Πλαταμώνα, Τεμπών, Όθρυος, Καλλίδρομου και Αγίων Αναργύρων.

-Τη συγκρότηση του Συμβουλίου του Εθνικού Φορέα Διερεύνησης (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), τον Σεπτέμβριο του 2023, και τη θέση του σε λειτουργία, με επαρκείς ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους, για την απολύτως ανεξάρτητη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

-Την οργάνωση μιας τομεακής πρωτοβουλίας διαχείρισης κινδύνων, με στόχο τη χαρτογράφηση των διαδικασιών ασφάλειας και την ανάδειξη κρίσιμων προβλημάτων και αντιμετώπισης αυτών στους σιδηροδρομικούς φορείς.

-Την ανάταξη των συστημάτων ETCS και GSM-R στον στόλο του τροχαίου υλικού.

-Την εν εξελίξει διαδικασία αποσαφήνισης των διακριτών και συμπληρωματικών ρόλων και της ευθύνης για την ασφάλεια μεταξύ της ΡΑΣ και του Υπουργείου.

-Την προετοιμασία, από τον ΟΣΕ, νέων διαδικασιών για την επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών, καθώς και τις οργανωτικές και τεχνικές ρυθμίσεις για την παρακολούθηση της ορθής εφαρμογής του.

Όλες αυτές οι πρωτοβουλίες αναγνωρίζονται και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως επαναλαμβάνεται στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σύμφωνα με την οποία «το Σχέδιο Δράσης αποτελεί τη βάση για την αντιμετώπιση των ελλείψεων και σημειώνεται ικανοποιητική πρόοδος στην εφαρμογή του».

Με τη σύνταξη και ολοκλήρωση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, το οποίο – σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο – είναι ανεξάρτητο από τη δικαστική έρευνα, υλοποιείται μία από τις δύο δεσμεύσεις που είχε αναλάβει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, τους διασωθέντες, καθώς και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας.

Η δεύτερη αφορά στο ενεργό καθήκον για τη συνεχή ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Η προσπάθεια αυτή είναι διαρκής.

Έχουν γίνει πολλά και ουσιαστικά βήματα, ωστόσο χρειάζεται επιμονή και υπομονή, ώστε να αντιμετωπισθούν παθογένειες ετών και να επιτευχθεί η συνολική αναβάθμιση του ελληνικού σιδηρόδρομου και η αποκατάσταση της αξιοπιστίας του, στο επίπεδο που αξίζει στην πατρίδα μας».