Νέες προσκλήσεις του προγράμματος «ΦιλόΔημος» για τη χρηματοδότηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ύψους 520 εκατ. ευρώ

0
324


Δύο νέες Προσκλήσεις του Προγράμματος «ΦιλόΔημος» για τη χρηματοδότηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ύψους 520 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσαν σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών, Αλέξης Χαρίτσης και ο Υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Στάθης Γιαννακίδης, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν στο Υπουργείο Εσωτερικών, παρουσία της Υφυπουργού Εσωτερικών, Μαρίνας Χρυσοβελώνη και του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου, Κώστα Πουλάκη.

Η πρώτη Πρόσκληση αφορά σε έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές, ύψους 200 εκατ. ευρώ και απευθύνεται τόσο στους Δήμους όσο και στις Περιφέρειες. Στόχος της Πρόσκλησης είναι η αποτελεσματική προστασία των τοπικών κοινωνιών από τα ακραία καιρικά φαινόμενα και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής, ιδίως στις περιοχές υψηλού κινδύνου πλημμύρας, με παρεμβάσεις προληπτικού, κυρίως χαρακτήρα.

Η δεύτερη Πρόσκληση έχει προϋπολογισμό 320 εκατ. ευρώ και αφορά έργα για την επανάχρηση δημοτικών κτιρίων, την κατασκευή-ανέγερση νέων δημοτικών κτιρίων και σχολικών κτιρίων. Συγκεκριμένα:

  • 150 εκατ. ευρώ για την επανάχρηση δημοτικών κτιρίων, αρχιτεκτονικής αξίας και πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
  • 50 εκατ. ευρώ για την κατασκευή – ανέγερση νέων δημαρχιακών κτιρίων ή και επέκταση υφιστάμενων.
  • 120 εκατ. ευρώ για την ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτιρίων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Με την Πρόσκληση αυτή δίνεται η δυνατότητα στους Δήμους να αξιοποιήσουν το κτηριακό απόθεμά τους για πολιτιστικούς και αναπτυξιακούς σκοπούς και να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες σε δημοτικά και σχολικά κτήρια.

Ο Υπουργός Εσωτερικών τόνισε τη μεγάλη επιτυχία του προγράμματος «ΦιλόΔημος» το οποίο αναμένεται να ξεπεράσει τα 1,7 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους. Μέσα σε λίγους μήνες εντάχθηκαν στον «ΦιλόΔημο» έργα π/υ 243 εκατ. ευρώ στον τομέα της αποχέτευσης σε όλη την Ελλάδα, 240 εκατ. ευρώ στην ύδρευση, 23 εκατ. στην αγροτική οδοποιία, 70 εκατ. για την κατασκευή παιδικών χαρών, 60 εκατ. για την προμήθεια μηχανημάτων έργου. Από 15 Ιουνίου έως σήμερα εντάσσονται δύο έργα κάθε μέρα ύψους και έως 5 εκατ. ευρώ  την ημέρα. Πρόκειται για πρόσθετη χρηματοδότηση η οποία δεν επιβαρύνει τους ΟΤΑ καθώς καλύπτεται πλήρως από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Όπως και οι προηγούμενες, έτσι και οι δύο νέες προσκλήσεις του ΦιλόΔημου, σημείωσε ο κ. Χαρίτσης,  προέκυψαν μετά από εκτενή διάλογο και συνεργασία με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και έρχονται να καλύψουν πραγματικές ανάγκες, όπως αυτές προσδιορίζονται από τους ίδιους τους Δήμους και τις Περιφέρειες.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης οι δύο υπουργοί δήλωσαν:

Αλέξης Χαρίτσης:  «Η Τοπική Αυτοδιοίκηση υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της κρίσης και των πολιτικών λιτότητας. Για αυτή την κυβέρνηση ωστόσο, η ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης αποτελεί κεντρική προτεραιότητα και αυτό κάνουμε πράξη με έργα και όχι λόγια. Η χρηματοδότηση των ΟΤΑ αυξάνεται μετά από πολλά χρόνια περικοπών, ενώ με τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που δημιουργήσαμε, ειδικά για την Αυτοδιοίκηση, όπως ο ΦιλόΔημος, υλοποιούνται στις τοπικές κοινωνίες βασικές υποδομές στην ύδρευση, την οδοποιία, την αντιπλυμμηρική θωράκιση και αλλού που χρονίζουν εδώ και δεκαετίες. Την ίδια στιγμή, με στοχευμένες προσλήψεις μέσα από τον ΑΣΕΠ, καλύπτουμε τις μεγάλες ελλείψεις σε προσωπικό που σωρεύτηκαν τα χρόνια της κρίσης.

Απέναντι στην παγιοποίηση της υποχρηματοδότησης, της υποστελέχωσης και της ιδιωτικοποίησης κρίσιμων υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης που προτείνει η αξιωματική αντιπολίτευση, υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που δίνει τα μέσα και τους πόρους στους ΟΤΑ ώστε να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες και να συμβάλλουν αποφασιστικά στην παραγωγική ανασυγκρότηση που έχει ανάγκη η χώρα».

Στάθης Γιαννακίδης: «Οι Προσκλήσεις που ανακοινώνουμε αποτελούν μέρος μιας συνολικότερης στρατηγικής για τη στήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης, την αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχει στους πολίτες και την ενίσχυση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων των τοπικών κοινωνιών. Η παραγωγική ανασυγκρότηση αλλά και η δίκαιη όσο και βιώσιμη ανάπτυξη περνάνε μέσα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και εμείς από την πλευρά μας ενεργοποιούμε όλα τα δυνατά εργαλεία για  να ανταποκριθεί στο θεσμικό της ρόλο».

 

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

 

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ

Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Καλημέρα σε όλες και όλους. Να σας ευχαριστήσω για την παρουσία σας σήμερα εδώ στο Υπουργείο Εσωτερικών.Γιατί θεωρώ πολύ σημαντική την ανακοίνωση που έχουμε να κάνουμε σε σχέση με τις χρηματοδοτήσεις των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και πιο συγκεκριμένα για τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ.

Όπως όλοι γνωρίζετε, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ήταν τα προηγούμενα χρόνια, τα χρόνια της κρίσης, ένα από τα μεγαλύτερα θύματα των πολιτικών λιτότητας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την περίοδο 2013 – 2014 η κρατική χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ μειώθηκε κατά 60%, ενώ οι προσλήψεις πάγωσαν εντελώς με αποτέλεσμα πολλοί δήμοι να αδυνατούν να προσφέρουν ακόμα και στοιχειώδεις υπηρεσίες στους πολίτες.

Όμως, και αυτό είναι σημαντικό, και πριν ακόμα και από την κρίση με τις διαδοχικές μεταρρυθμίσεις των προηγούμενων περιόδων, οι ΟΤΑ επωμίστηκαν πολλές περισσότερες αρμοδιότητες και καθήκοντα. Σημαντικές λειτουργίες του κεντρικού κράτους πέρασαν στην ευθύνη της Αυτοδιοίκησης, χωρίς όμως ταυτόχρονα να εξασφαλιστούν και οι απαραίτητοι πόροι για να μπορέσουν οι φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις αυξημένες υποχρεώσεις.

Κι όταν μιλώ για πόρους αναφέρομαι τόσο σε χρηματοδοτήσεις, όσο και σε προσωπικό. Οι Δήμοι βρέθηκαν ξαφνικά με σημαντικά αυξημένες αρμοδιότητες, αλλά με περιορισμένα μέσα στη διάθεσή τους για να τις φέρουν σε πέρας.

Αυτή δυστυχώς ήταν η κατάσταση στην Αυτοδιοίκηση. Και η προσπάθεια την οποία κάνουμε εδώ στο Υπουργείο εσωτερικών, αλλά και σε συνεργασία και με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, γιατί βεβαίως τα ζητήματα της Αυτοδιοίκησης δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποκλειστικά και μόνο από ένα υπουργείο, είναι η στήριξη της Αυτοδιοίκησης με όλα τα μέσα.

Χρηματοδοτικά μέσα, προσωπικό, αλλά και ουσιαστική τεχνική υποστήριξη για την υλοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων. Στον κρίσιμο τομέα της χρηματοδότησης που είναι και το βασικό αντικείμενο και της σημερινής μας συνέντευξης τύπου, θα ήθελα να ξεκινήσω λέγοντας ότι για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της κρίσης, την τελευταία 8ετία, η κρατική χρηματοδότηση προς τους ΟΤΑ φέτος το 2018 αυξάνεται από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους κατά 5%.

Και ο σχεδιασμός που υπάρχει, ουσιαστικά αυτό το οποίο έχει αποτυπωθεί ήδη στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2019, αναφέρει επιπλέον αύξηση 5% και για την επόμενη χρονιά. Αυτή είναι ακριβώς η τάση την οποία θέλουμε να ακολουθήσουμε και τα επόμενα χρόνια, έτσι ώστε να μπορέσουμε σταδιακά να επιστρέψουμε στην Αυτοδιοίκηση, τους πόρους οι οποίοι χάθηκαν τα χρόνια της κρίσης.

Επιπλέον όμως και αυτό για μας είναι πολύ σημαντικό, επειδή τις χρηματοδοτήσεις δεν πρέπει να τις βλέπουμε μόνο με απόλυτα νούμερα, με τον «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι», τη μεγάλη μεταρρύθμιση η οποία έγινε νόμος του κράτους το περασμένο καλοκαίρι από την ελληνική Βουλή, εισάγονται και νέα κριτήρια ως προς την κατανομή αυτών των πόρων, έτσι ώστε αυτή η κατανομή να γίνεται με πιο δίκαιο και ορθολογικό τρόπο από ότι μέχρι σήμερα.

Πέρα από τον πληθυσμό κάθε οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης που ήταν όλα τα προηγούμενα χρόνια το βασικό, αν όχι το μοναδικό κριτήριο κατανομής των πόρων, λαμβάνονται πλέον υπόψη και μια σειρά άλλες παράμετροι πολύ σημαντικές, όπως είναι η ορεινότητα, η νησιωτικότητα, το επίπεδο της ανεργίας και της φτώχειας κάθε περιοχής, κάθε τοπικής κοινωνίας. Γιατί έχουμε πλήρη επίγνωση ότι άλλες είναι οι ανάγκες, για παράδειγμα, ενός μεγάλου αστικού δήμου, ο οποίος δεν έχει την υποχρέωση διαχείρισης βασικών δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης και άλλες οι ανάγκες ενός μικρού επαρχιακού δήμου ο οποίος πέρα από τις περιορισμένες δυνατότητές του, τους περιορισμένους πόρους, έχει την υποχρέωση να διαχειρίζεται και τέτοιου τύπου δαπανηρές υποδομές.

Και εδώ επιτρέψτε μου να ανοίξω μια μικρή παρένθεση και να πω ότι κεντρική πολιτική κατεύθυνση συνολικά της κυβέρνησης είναι η αύξηση των πόρων, σε αντίθεση με αυτά τα οποία ακούμε από την αξιωματική αντιπολίτευση για πέρασμα σε ένα άλλο τρόπο χρηματοδότησης των φορέων της Αυτοδιοίκησης μέσω ΕΝΦΙΑ κλπ. Εμείς θεωρούμε ότι η συνταγματικά κατοχυρωμένη υποχρέωση του κράτους να χρηματοδοτεί από τον κρατικό προϋπολογισμό με σημαντικά κονδύλια την Αυτοδιοίκηση για να καλύπτει τις βασικές λειτουργίες όχι απλώς πρέπει να διατηρηθεί, αλλά και πρέπει να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια.

Πέρα όμως από την κεντρική χρηματοδότηση θεωρήσαμε το προηγούμενο διάστημα ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμη, ειδικά σε αυτή τη συγκυρία και δεδομένων των συσσωρευμένων προβλημάτων των φορέων της Αυτοδιοίκησης, η υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής τα οποία παρεμπιπτόντως είναι έργα τα οποία εκκρεμούν όχι μόνο κατά την περίοδο της κρίσης, αλλά και πριν από αυτή. Είχαμε δηλαδή πολλά έργα τα οποία δεν υλοποιήθηκαν ακόμα και όταν η χώρα βρισκόταν σε μια καλύτερη οικονομική κατάσταση και δημοσιονομικά υπήρχαν μεγαλύτερα περιθώρια.

Προχωρήσαμε στη δημιουργία νέων χρηματοδοτικών εργαλείων. Θέλω να πω ότι είναι μια προσπάθεια η οποία ξεκίνησε με τα προγράμματα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ» πριν από αρκετούς μήνες με Υπουργό Εσωτερικών τότε τον Πάνο Σκουρλέτη και εγώ είχα τη χαρά να συνεργαστώ μαζί του και με τα στελέχη του Υπουργείου όντας αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Η συνεργασία αυτή συνεχίζεται πλέον το ίδιο – θέλω να πιστεύω – παραγωγικά με την παρουσία μου εδώ στο Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά και την παρουσία του Στάθη Γιαννακίδη στο Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης. Νομίζω ότι είναι μια συνεργασία πάρα πολύ σημαντική, καθώς τα προγράμματα «ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ» είναι ένα πρόγραμμα στοχευμένο στις ανάγκες της Αυτοδιοίκησης.

Ξεκινήσαμε με την ενεργοποίηση των προγραμμάτων πριν από λίγους μήνες με προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια ευρώ, θυμάστε σε αυτή εδώ την αίθουσα είχαμε ανακοινώσει με τον Πάνο Σκουρλέτη τότε τον αρχικό προϋπολογισμό των προγραμμάτων.

Ο σχεδιασμός που υλοποιείται αυτή τη στιγμή θα οδηγήσει σε χρηματοδοτήσεις ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ μέχρι το τέλος του 2018. Αυτό θεωρούμε ότι είναι μια εξέλιξη η οποία ξεπερνάει και τις δικές μας αρχικές προσδοκίες, ενώ τα επόμενα χρόνια βεβαίως θα διαθέσουμε αυξημένα κονδύλια μέσω αυτών των πολύ επιτυχημένων προγραμμάτων, βάσει πάντα των αναγκών των ΟΤΑ. Και θα εξηγήσω τώρα γιατί θεωρούμε ότι τα προγράμματα αυτά είναι πάρα πολύ επιτυχημένα και μας χαροποιεί ιδιαιτέρως ότι βλέπουμε ότι και η ανταπόκριση που υπάρχει από τους ίδιους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης ανεξαρτήτως κομματικής τοποθέτησης και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό.

Γιατί αυτά τα προγράμματα είναι σημαντικά; Γιατί κατά τη γνώμη μας, έρχονται να ικανοποιήσουν υπαρκτές πολύ βασικές ανάγκες της Αυτοδιοίκησης. Μιλάμε δηλαδή για τη δυνατότητα η οποία δίνεται στους δήμους να καλύψουν ανάγκες σε έργα υποδομών στον τομέα της ύδρευσης, της αποχέτευσης, της αγροτικής οδοποιίας, της αποκατάστασης των ΧΑΔΑ, όπου γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι η χώρα μας πληρώνει υπέρογκα πρόστιμα όλα αυτά τα χρόνια.

Υποδομές λοιπόν οι οποίες είναι πολύ κρίσιμες για την υγεία και την ποιότητα ζωής των πολιτών στις τοπικές κοινωνίες σε όλη τη χώρα. Δείτε και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, την ανταπόκριση που υπήρξε από τους δήμους στα προγράμματα μόλις αυτά ξεκίνησαν.

Υπενθυμίζω ότι για παράδειγμα η προκήρυξη του προγράμματος για την ύδρευση και την αποχέτευση που έγινε στις 15 Ιουνίου συνάντησε τέτοια ανταπόκριση έτσι ώστε μέχρι το τέλος του μήνα, του Ιουνίου, είχαμε αιτήσεις από τους δήμους που έφτασαν τα 214 εκατομμύρια ευρώ. Εντός δυο εβδομάδων δηλαδή έφτασαν και ξεπέρασαν οι αιτήσεις το συνολικά διαθέσιμο ποσό.

Προφανώς αυτό σημαίνει ότι υπήρχε πολύ μεγάλη ανάγκη για τέτοιου τύπου έργα την οποία αυτή ανάγκη ήρθε να καλύψει το συγκεκριμένο πρόγραμμα, η πρόσκληση του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ. Το ίδιο και στην αποχέτευση. Πάλι η ίδια πρόσκληση που ξεκίνησε 15 Ιουνίου μέχρι τα τέλη του ίδιου μήνα το ποσό των αιτήσεων είχε φτάσει τα 190 εκατομμύρια ευρώ. Είναι σαφές ότι ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ αφουγκράστηκε και ήρθε να ικανοποιήσει αυτές τις βασικές πολύ υπαρκτές ανάγκες της Αυτοδιοίκησης.

Σε ότι αφορά τώρα τις εντάξεις, μέσα σε λίγους μήνες, από τον Ιούνιο δηλαδή μέχρι σήμερα, έχουν ενταχθεί έργα προϋπολογισμού 243 εκατομμυρίων ευρώ στον τομέα της αποχέτευσης σε όλη την Ελλάδα.                  240 εκατομμύρια ευρώ στην ύδρευση. 23 εκατομμύρια ευρώ στην αγροτική οδοποιία. 70- εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή παιδικών χαρών. 60 εκατομμύρια για την προμήθεια μηχανημάτων έργου. 50 εκατομμύρια για τη συντήρηση σχολικών κτιρίων και αύλειων χώρων.

Κατά μέσο όρο, και αυτό έχει την ιδιαίτερη σημασία του επειδή υπάρχει μια συνεχής ροή αυτούς τους μήνες εντάξεων έργων στα προγράμματα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ, κατά μέσο όρο εντάσσονται δυο έργα κάθε ημέρα από τις 15 Ιουνίου μέχρι σήμερα με προϋπολογισμό, ημερήσιο θα έλεγα προϋπολογισμό 5 εκατομμύρια ευρώ. 5 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα.

Και βεβαίως αυτή είναι μια χρηματοδότηση η οποία δεν επιβαρύνει ούτε κατ΄ ελάχιστο τους ίδιους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, τους Δήμους, καθώς καλύπτεται πλήρως από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Και εδώ βεβαίως η συνεισφορά και η συνεργασία που έχουμε με το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης είναι καθοριστική.

Έργα σε όλη τη χώρα με ιδιαίτερη όμως έμφαση σε εκείνους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, σε εκείνους τους Δήμους που έχουν και τις μεγαλύτερες ανάγκες. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες από αυτές τις εντάξεις αφορούν σε ορεινούς, νησιωτικούς απομακρυσμένους δήμους. Έργα σε συμμόρφωση με το κοινοτικό κεκτημένο, καθώς και έργα σε συμμόρφωση με τα εγκεκριμένα σχέδια διαχείρισης υδάτων, μέσα από μια ολιστική προσέγγιση περιβαλλοντικής προστασίας.

Για να αναφέρω κάποια πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα για να καταλάβουμε γιατί ακριβώς μιλάμε. Με το ΦΙΛΟΔΗΜΟ πήγε πόσιμο νερό σε περιοχές της χώρας που ακόμα και σήμερα εν έτη 2018 δεν είχαν δίκτυο ύδρευσης, όπως είναι οι οικισμοί του Δήμου Ζηρού στην Ήπειρο.

Με το ΦΙΛΟΔΗΜΟ γίνονται έργα αποχέτευσης σε περιοχές με ιδιαίτερη περιβαλλοντική σημασία, όπως είναι η διαχείριση των λυμάτων οικισμών στη Λίμνη Πλαστήρα, η οποία υδρεύει και την Καρδίτσα. Και ιδιαίτερη σημασία σε αυτό έχει επίσης το γεγονός ότι μιλάμε για έργα τα οποία δεν έβρισκαν θέση στα προγράμματα του ΕΣΠΑ, λόγω ακριβώς του στενού κριτηρίου των 2.000 κατοίκων και της στενότητας των διαθέσιμων πόρων από τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Έρχεται ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ και λειτουργεί συμπληρωματικά με όλα τα άλλα διαθέσιμα εργαλεία, χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως είναι τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, έτσι ώστε να είμαστε σε θέση να υλοποιήσουμε έργα τα οποία δεν χωρούσαν μέχρι σήμερα ήδη υπάρχοντα προγράμματα και αυτό θεωρούμε ότι είναι ένα ακόμα τεράστιο όφελος για τους φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Η προστιθέμενη αξία που θα αφήσουν τα έργα αυτά είναι τεράστια για τη χώρα, για τις τοπικές κοινωνίες και βεβαίως μιας και μιλάμε για έργα που έχουν να κάνουν με την ύδρευση, την αποχέτευση, πολύ σημαντικό περιβαλλοντικό κεφάλαιο για τη χώρα μας.

Πρόκειται κυριολεκτικά αυτό το οποίο έχει συμβεί τους τελευταίους μήνες, επιτρέψτε μου να το πω αυτό, για ένα άθλο, το ότι έχουμε καταφέρει σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα τόσα πολλά έργα να ενταχθούν στα συγκεκριμένα προγράμματα.

Και θέλω και με αυτή την ευκαιρία να συγχαρώ και να ευχαριστήσω και τους ανθρώπους του Υπουργείου μας, του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης γι’ αυτή την πολύ σοβαρή, συστηματική και τελικά αποτελεσματική δουλειά. Βλέπω εδώ το συνεργάτη μου τον Μαρίνο Ρουσιά που είναι και η ψυχή του όλου εγχειρήματος. Έχω και το Λευτέρη Παπαβασιλόπουλο και τα άλλα μέλη της Τεχνικής Γραμματείας του προγράμματος, όπως και από τη μεριά του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης ο Γενικός Γραμματέας ΕΣΠΑ Δημοσίων Επενδύσεων ο Παναγιώτης Κορκολής.

Είναι μια πάρα πολύ σημαντική προσπάθεια, συλλογική προσπάθεια, η οποία νομίζουμε ότι έχει ήδη φέρει αποτελέσματα τα οποία αναγνωρίζονται από όλους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης.

Να κάνω αυτή τη γενική τοποθέτηση λέγοντας για να αποφύγουμε και τυχόν παρεξηγήσεις, ότι τα προγράμματα αυτά δεν διαφέρουν, οι προσκλήσεις του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ δηλαδή σε επίπεδο ωριμότητας και πληρότητας φακέλου υποβολής από αυτές του ΕΣΠΑ. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι απολύτως εναρμονισμένα με αυτά τα του ΕΣΠΑ. Δεν εντάσσονται δηλαδή έργα ανώριμα, ή ημιώριμα, ή αμφισβητούμενης σκοπιμότητας σε αυτά τα πολύ σημαντικά χρηματοδοτικά εργαλεία.

Οι μέρες των έργων βιτρίνας και διασπάθισης του δημόσιου χρήματος που ταλαιπώρησαν και την Αυτοδιοίκηση όπως και συνολικά το δημόσιο βίο της χώρας για πάρα πολλά χρόνια, έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί, όπως επίσης και οι εντάξεις με μηδενικό αντίκρισμα πιστώσεων που πολλές φορές είδαμε στο παρελθόν.

Πλέον εντάσσονται έργα ουσίας, έργα ανάγκης για τις τοπικές κοινωνίες με εξασφαλισμένο όλο το πλαίσιο υποστήριξης για την ομαλή υλοποίησή τους. Τόσο πολλούς και στοχευμένους, και αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, στοχευμένους πόρους εκεί που πραγματικά η Αυτοδιοίκηση τους έχει ανάγκη, δεν είχε ξαναδεί ο χώρος της Αυτοδιοίκησης ποτέ ξανά. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος για τον οποίο ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ έχει τύχει αυτής της καθολικής αποδοχής από όλους ανεξαιρέτως τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και αυτό βεβαίως μας χαροποιεί πάρα πολύ.

Σήμερα και εντός όλου αυτού του πλαισίου και της προσπάθειας η οποία έχει γίνει τους τελευταίους μήνες, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε δυο ακόμα πολύ σημαντικές προσκλήσεις του προγράμματος του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ. Η πρώτη αφορά έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές με αρχικό προϋπολογισμό 200 εκατομμύρια ευρώ.

Να πω εδώ ότι η πρόσκληση αυτή απευθύνεται τόσο σε δήμους, όσο και σε περιφέρειες. Ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ δηλαδή διευρύνεται και πλέον εκτός από τους Δήμους, αφορά και τις περιφέρειες της χώρας και να πω εδώ επειδή θέλουμε πάντα να καλύπτουμε πραγματικές ανάγκες και όχι απλώς να ανακοινώνουμε χρηματοδοτήσεις οι οποίες είναι στον αέρα, ότι αυτή η πρόσκληση προέκυψε μετά και τη συνεργασία που είχαμε και με την Κεντρική Ένωση Δήμων, αλλά και με την Ένωση Περιφερειών.

Θυμάμαι, μόλις ανέλαβα στο Υπουργείο Εσωτερικών που είχαμε τις πρώτες εθιμοτυπικές συναντήσεις με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης και τελικά μόνο εθιμοτυπικές δεν ήταν. Έγινε μια σοβαρή προσπάθεια με συναντήσεις εργασίας και καταλήξαμε στις βασικές ανάγκες. Μία από αυτές είναι τα ζητήματα της αντιπλημμυρικής προστασίας και αποκατάστασης ζημιών από φυσικές καταστροφές, την οποία ερχόμαστε σήμερα να καλύψουμε με αυτό το πολύ σημαντικό πρόγραμμα. Είναι όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, ιδιαίτερα κρίσιμο για τη χώρα μας στις σημερινές συνθήκες με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής να γίνονται όλο και πιο ορατές. Να έχουν πλέον τη δυνατότητα οι ΟΤΑ είτε κατά μόνας, είτε και σε συνεργασία μεταξύ τους, να υλοποιήσουν μια σειρά από έργα αντιπλημμυρικής προστασίας προλαμβάνοντας καταστροφές, αλλά και περιορίζοντας τις συνέπειές τους.

Προχωρούμε σε επεμβάσεις στα ρέματα και στους αποδέκτες και όχι σε αποσπασματικές δράσεις απλής συμπλήρωσης λίγων χιλιομέτρων δικτύων ομβρίων, όπως συνέβη στο παρελθόν, όλες οι δράσεις που θα υλοποιηθούν από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, είναι σε συμμόρφωση με τα μόλις εγκεκριμένα τώρα το καλοκαίρι του 2018 υπήρξε η έγκριση όλων των σχεδίων διαχείρισης κινδύνων πλημμύρας ανά τη χώρα.

Έχουμε ένα πρόγραμμα το οποίο έρχεται να υλοποιήσει όλα αυτά τα σχέδια για έναν τομέα ο οποίος είναι πάρα πολύ σημαντικός και βεβαίως τα τελευταία ακραία φαινόμενα που είχαμε σε όλη τη χώρα, αποδεικνύουν τη σημασία, αλλά και την ορθότητα αυτής της επιλογής.

Η δεύτερη πρόσκληση με προϋπολογισμό 320 εκατομμύρια ευρώ, αφορά έργα για την επανάχρηση δημοτικών κτιρίων, την κατασκευή ανέγερση νέων δημαρχιακών κτιρίων, όπου δεν υπάρχουν τέτοια και αυτό είναι κατά τη γνώμη μου πάρα πολύ σημαντική εξέλιξη, την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων όλων των βαθμίδων. Και εδώ και πάλι ερχόμαστε να καλύψουμε μια ανάγκη που προέκυψε από τους ίδιους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, μετά από συνεργασία μαζί τους.

Για να γίνω πιο συγκεκριμένος σε σχέση με την κατανομή αυτού του ποσού των 320 εκατομμυρίων ευρώ, να πω ότι ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει 150 εκατομμύρια ευρώ για την επανάχρηση δημοτικών κτιρίων αρχιτεκτονικής αξίας και πολιτιστικού ενδιαφέροντος έτσι ώστε αυτά να γίνουν λειτουργικά και να αποδοθούν στους πολίτες.

50 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή ανέγερση νέων δημαρχιακών κτιρίων και 120 εκατομμύρια ευρώ για την ανέγερση ή επέκταση σχολικών κτιρίων, όπως είπα, όλων των βαθμίδων προσχολικής, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Υλοποιούμε έτσι μεταξύ των άλλων και τη δέσμευσή μας προς τους δήμους όλης της χώρας ότι θα χρηματοδοτήσουμε από το ΦΙΛΟΔΗΜΟ όλα τα ώριμα σχέδια για την ανέγερση παιδικών σταθμών έτσι ώστε να προχωρήσει άμεσα η υλοποίησή τους και να καλυφθούν τα κενά που υπάρχουν σε όλη τη χώρα σε επίπεδο υποδομών για τη φιλοξενία των παιδιών.

Είναι και αυτή μια πάρα πολύ σημαντική, κατά τη γνώμη μας, πρόσκληση. Έχει ισχυρό αναπτυξιακό πρόσημο, καθώς δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να αξιοποιήσουν κτίρια τα οποία αυτή τη στιγμή δεν αξιοποιούνται επαρκώς, αλλά και πολύ ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα καθώς δίνει τη δυνατότητα για την κάλυψη σε σημαντικό βαθμό και βεβαίως εδώ είμαστε να δούμε αν και ο προϋπολογισμός που έχουμε δεσμεύσει επαρκή ή όχι. Μακάρι να υπάρξει από τους δήμους η ανάγκη για αύξηση αυτού του προϋπολογισμού το επόμενο διάστημα. Αυτό θα κάνουμε εφόσον χρειαστεί για την κάλυψη των αναγκών σε σχολική στέγη. Μια πάρα πολύ σημαντική ανάγκη για τους φορείς της Αυτοδιοίκησης σε όλη τη χώρα.

Κλείνοντας να υπενθυμίσω ότι η στήριξη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με όλα τα δυνατά μέσα και για την αντιμετώπιση των βασικών προβλημάτων τα οποία βεβαίως συσσωρεύτηκαν μέσα στην κρίση, αποτελεί κεντρική προτεραιότητα για το Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά και συνολικά για την κυβέρνησή μας. Πέρα από τη χρηματοδότηση στην οποία αναφέρθηκα εκτενώς αντιμετωπίζουμε συστηματικά το βασικό ζήτημα της υποστελέχωσης και στο βαθμό του εφικτού βεβαίως βάση των δημοσιονομικών περιορισμών αλλά και των δυνατοτήτων που μας ανοίγει πλέον η επαναφορά του κανόνα ένα προς ένα προσλήψεις και αποχωρήσεις από το δημόσιο. Το αμέσως επόμενο διάστημα όπως έχουμε ενημερωθεί και από το ΑΣΕΠ θα ολοκληρωθεί η ανάρτηση των οριστικών πινάκων για τη μεγάλη προκήρυξη 3Κ για τις 8.500 θέσεις εργαζομένων στην καθαριότητα και στις υπηρεσίες ύδρευσης των δήμων.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο διαγωνισμό πρόσληψης προσωπικού από καταβολής του ελληνικού κράτους. Είναι μια πολύ σημαντική εξέλιξη. Ενώ βεβαίως δεν μένουμε μόνο σε αυτό. Ήδη έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πρόσληψη 118 θέσεων τεχνικού και επιστημονικού προσωπικού, εξειδικευμένου προσωπικού σε μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς δήμους που αντιμετωπίζουν, όπως γνωρίζουμε όλοι πάρα πολύ καλά και τις μεγαλύτερες ελλείψεις.

Είναι πολύ σημαντικό αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, με τη χρηματοδοτική ενίσχυση των δήμων, αλλά εάν αυτό δεν συνοδευτεί με πρόσληψη αναγκαίου εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού έτσι ώστε να μπορούν να υλοποιηθούν αυτά τα έργα τα οποία εντάσσουμε στα προγράμματα. Νομίζω ότι θα έχουμε κάνει μισή δουλειά. Και με αυτή την έννοια και εδώ είναι ένα πεδίο στο οποίο σε σχέση με αυτά τα οποία ακούμε και από την αντιπολίτευση για το ότι δεν υπάρχει ανάγκη νέων προσλήψεων, ή και για πλεονάζον πολλές φορές προσωπικό, μας φέρνει σε πλήρη αντιπαράθεση. Θεωρούμε ότι η αυτοδιοίκηση, οι δήμοι και οι περιφέρειες της χώρας πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν όλα αυτά τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Άρα χρειάζονται εξειδικευμένο επιστημονικό τεχνικό προσωπικό  και διοικητικό προσωπικό το οποίο προσπαθούμε να καλύψουμε με όλες αυτές τις προκηρύξεις και άλλες που θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα.

Και βέβαια τέλος να πω ότι ετοιμάστηκε μετά από συνεργασία και με το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης και το Υπουργείο Εργασίας η ρύθμιση την οποία θα φέρουμε στη Βουλή σε λίγες μέρες για το διαγωνισμό για την πρόσληψη 3.000 και πλέον εργαζομένων στο πρόγραμμα ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ. Διασφαλίζεται έτσι και μονιμοποιείται ένα πολύ σημαντικό κοινωνικό πρόγραμμα το οποίο όλα αυτά τα χρόνια λειτουργούσε με το απαράδεκτο καθεστώς των συμβάσεων ορισμένου χρόνου.

Λήγει και το καθεστώς εργασιακής ομηρίας για τις χιλιάδες αυτές των εργαζομένων οι οποίοι ουσιαστικά δημιούργησαν και πήραν πάνω τους αυτό το πολύ σημαντικό κοινωνικό πρόγραμμα όλα τα προηγούμενα χρόνια.

Γι’ αυτό θέλω να συνδέσω τη σημερινή μας ανακοίνωση για τα νέα προγράμματα του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ, πρόκειται για μια πτυχή μιας συνολικής προσπάθειας την οποία κάνουμε για την κάλυψη των βασικών αναγκών, των βασικών προβλημάτων στο σύνολο των φορέων της Αυτοδιοίκησης. Σε όλα τα επίπεδα μια προσπάθεια η οποία θεωρώ ότι ήδη φέρνει αποτελέσματα, πάντα σε συνεργασία και διάλογο με τους ίδιους τους φορείς της αυτοδιοίκησης που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ποια είναι τα πραγματικά τους προβλήματα, ποια είναι τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Προχωρούμε με έργα και όχι μόνο με λόγια. Με διάλογο και όχι με στείρα μικροπολιτική αντιπαράθεση. Αυτά νομίζω ότι χρειάζεται η Αυτοδιοίκηση τώρα που διανοίγονται μεγαλύτερες δυνατότητες και για χρηματοδοτήσεις και για προσλήψεις. Έτσι θα συνεχίσουμε και το επόμενο διάστημα και είμαι βέβαιος ότι τα αποτελέσματα και τα επόμενα χρόνια θα είναι ακόμα καλύτερα προς όφελος των φορέων της Αυτοδιοίκησης και των ίδιων των τοπικών κοινωνιών. Σας ευχαριστώ.

Και να δώσω το λόγο στον Υφυπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης τον Στάθη Γιαννακίδη.

Σ. ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΗΣ: Να σας ευχαριστήσω και για την πρόσκληση και για τη φιλοξενία στο Υπουργείο σας. Όπως είναι γνωστό το χαρτοφυλάκιο το οποίο έχω αναλάβει το παρέλαβα από τον Αλέξη Χαρίτση και εδώ βρίσκομαι για να συνεχίσω την πάρα πολύ σημαντική δουλειά η οποία είχε γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια από τον προκάτοχό μου και είναι περισσότερο, έχει αναφερθεί διεξοδικά και στα χρηματοδοτικά εργαλεία και στο ποια κατάσταση υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια, όσον αφορά το κομμάτι των ΕΣΠΑ και πολύ σωστά και ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ έρχεται για να συμπληρώσει τα συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία με στόχο να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, να εξυπηρετηθεί το σχέδιο για την παραγωγική ανασυγκρότηση, δεδομένου ότι και η Τοπική Αυτοδιοίκηση αποτελεί ένα πάρα πολύ σημαντικό κρίκο στο όλο σχέδιο που έχουμε συνολικά για τη χώρα και τη μεταμνημονιακή εποχή.

 

Όλα τα προηγούμενα χρόνια εντός της κρίσης και σε επίπεδο υπουργείου, είχε γίνει εξαιρετική δουλειά για να αντιμετωπίσουμε αφενός και όλα όσα και οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν αφήσει ως εκκρεμότητες, έλλειψη σχεδιασμού, κακοδιαχείριση, έλλειψη αναπτυξιακής στρατηγικής, δεδομένου ότι και τα ΕΣΠΑ είχαν ένα πάρα πολύ κακό – σε εισαγωγικά – όνομα. Οτι όποιος είχε μπάρμπα στην Κορώνη μπορούσε να προχωρήσει και μετά από πάρα πολύ σκληρή δουλειά όλα τα προηγούμενα χρόνια καταφέραμε όχι απλά να ξεπεράσουμε αυτές τις αδυναμίες και αυτά τα χαρακτηριστικά, αλλά να βρεθούν πόροι προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και συνολικά της ελληνικής οικονομίας.

Αυτή η δουλειά προφανώς θα πρέπει να συνεχιστεί και από πλευράς μας και να ενταθείί ακόμα περισσότερο και η συνεργασία με όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία προκειμένου να περάσουμε πραγματικά σε μια νέα εποχή.

Και είναι ενδεικτικό ότι η ορθολογική διαχείριση για την οποία οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν μια μεγάλη απόσταση από όσο αποδεικνύεται και το τελευταίο διάστημα με βάση όλα όσα βγαίνουν και βλέπουν και το φως της δημοσιότητας. Αυτό το οποίο μπορούμε να αναφέρουμε από πλευράς οικονομίας και ανάπτυξης σε σχέση με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχουν βγει από πλευράς μας και με το ΦΙΛΟΔΗΜΟ να συμπληρώνει, προκειμένου να καλυφθούν ανάγκες που δεν μπορούν να καλυφθούν, που δεν προβλεπόντουσαν από τα ΕΣΠΑ, έχουμε να αναφέρουμε ότι η δουλειά που έκανε και ο Αλέξης Χαρίτσης με όλα τα παιδιά και στο Οικονομίας, έχουν να κάνουν σε σχέση με τις περιβαλλοντικές υποδομές για παράδειγμα, ότι έχουν δοθεί 1,2 δισεκατομμύρια και έρχεται ο ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ με 350 εκατομμύρια προκειμένου να ενισχύσει και να καλύψει όλους τους δήμους οι οποίοι δεν μπορούσαν να ενταχθούν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα των ΕΣΠΑ.

Ένα δις δόθηκε από τα ΕΣΠΑ για την υποστήριξη κοινωνικών δομών των ΟΤΑ. 422 εκατομμύρια για τα προγράμματα κοινωφελούς χαρακτήρα και 600 εκατομμύρια για τη φιλοξενία παιδιών σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. 200 εκατομμύρια έχουν δοθεί και δίνονται από το ΕΣΠΑ για δημόσια έργα δήμων που υποστηρίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη π.χ. μέσω της αξιοποίησης του κτιριακού αποθέματος των δήμων.

Και εδώ έρχονται, όπως ανέφερε και ο Αλέξης και οι νέες προσκλήσεις του ΦΙΛΟΔΗΜΟΥ προκειμένου να συμπληρώσει συγκεκριμένες ανάγκες. Επομένως αυτό το οποίο θα μπορούσαμε να πούμε εν κατακλείδι είναι ότι προφανώς και ο ρόλος και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την ανασυγκρότηση της χώρας και τη συνολική προσπάθεια που κάνουμε και όχι μόνο από πλευράς χρηματοδότησης, αλλά και από πλευράς ενίσχυσης προσωπικού προκειμένου να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε με ακόμα περισσότερη ένταση για τη νέα εποχή που έχει δημιουργηθεί και τις προοπτικές που έχουν ανοίξει, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, τη ρύθμιση του χρέους και συνολικότερα των θετικών προοπτικών που έχουν δημιουργηθεί για την ελληνική οικονομία προκειμένου να περάσουμε στη μεταμνημονιακή εποχή, να τη χαράξουμε μαζί με την κοινωνία και να την υλοποιήσουμε όλοι μαζί.

 

 

Ερωτήσεις δημοσιογράφων και απαντήσεις

 

Η. ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗ (ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΑΥΓΗ»): Ήθελα να ρωτήσω, ο προϋπολογισμός σε βάθος 5ετίας είναι 2,3 δις ευρώ για το ΦΙΛΟΔΗΜΟ. Εκτιμάτε ότι αυτό το ποσό θα καλυφθεί νωρίτερα;

Και επειδή θίξατε το θέμα με την ανακατανομή των ΚΑΠ. Με βάση ποια δεδομένα θα γίνει αυτή η ανακατανομή δεδομένων των νέων κριτηρίων που βάζετε;

 

Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Σε σχέση με τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ πράγματι ο αρχικός σχεδιασμός και αυτό που είχαμε ανακοινώσει όταν πρωτοξεκίνησαν τα προγράμματα, πριν από λίγους μήνες, αφορούσε σε 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2023. Είναι πλέον προφανές ότι με την επιτυχία που έχουν ήδη σημειώσει τα προγράμματα και με τη συνεργασία που έχουμε αναπτύξει με τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, ο προϋπολογισμός αυτός θα καλυφθεί πολύ νωρίτερα από το προσδοκώμενο και αυτό αν θέλετε είναι και από τις μεγάλες επιτυχίες αυτού του εγχειρήματος.

Εμείς προφανώς αυτό το έχουμε λάβει υπόψη μας και θα υπάρξει η σχετική μέριμνα έτσι ώστε ο προϋπολογισμός το επόμενο διάστημα να αυξηθεί για να μπορέσουν να καλυφθούν οι ανάγκες των φορέων της Αυτοδιοίκησης με ακόμα περισσότερα κονδύλια. Επαναλαμβάνω και πάλι, αυτό για μας είναι πολύ σημαντικό, όχι απλώς για να μοιράσουμε λεφτά στους φορείς της Αυτοδιοίκησης, αλλά για να καλύψουμε υπαρκτές ανάγκες ώριμων έργων σε τομείς, σε περιπτώσεις, σε περιοχές που δεν μπορούν να καλυφθούν από άλλες χρηματοδοτικές πηγές. Αυτός είναι ο στόχος μας, γι’ αυτό υλοποιούμε τα συγκεκριμένα προγράμματα και αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε το επόμενο διάστημα και με αυξημένους προϋπολογισμούς εφόσον χρειαστεί.

Σε σχέση με το δεύτερο ερώτημά σας όπως σας είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση διευρύνουμε τον αριθμό των κριτηρίων για την κατανομή των ΚΑΠ, ακριβώς για να μπορέσουν οι χρηματοδοτήσεις αυτές τις οποίες θα δώσουμε μέσω των κεντρικών αυτοτελών πόρων να ανταποκρίνονται στις πραγματικές δυνατότητες, ανάγκες και προβλήματα των ίδιων των φορέων της Αυτοδιοίκησης. Δεν θέλουμε να δημιουργείται αυτή η επίπλαστη εικόνα, η οποία δημιουργείται όλα τα προηγούμενα χρόνια με μοναδικό κριτήριο κατανομής τον πληθυσμό, η οποία δεν αντικατόπτριζε πλήρως σε πολύ μεγάλο βαθμό τις πραγματικές κοινωνικές και αναπτυξιακές ανάγκες των φορέων και των τοπικών κοινωνιών βεβαίως. Νομίζω ότι με τα νέα κριτήρια τα οποία εισάγουμε δίνουμε τη δυνατότητα για  κατανομή αυτών των πόρων με τρόπο πιο λειτουργικό έτσι ώστε και πάλι, όπως κάνουμε και με τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ, αυτός είναι ο στόχος  και με τα προγράμματα του ΕΣΠΑ και με το ΦΙΛΟΔΗΜΟ και με τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους να καλύψουμε υπαρκτές ανάγκες και να μπορέσουμε να κατανείμουμε αυτά τα χρήματα που έχουμε στη διάθεσή μας με κριτήρια τα οποία ανταποκρίνονται στις ανάγκες αυτές.

ΑΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ (ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΕΘΝΟΣ»): Ήθελα να ρωτήσω, για όλα αυτά τα έργα τα οποία εντάσσονται στο ΦΙΛΟΔΗΜΟ υπάρχει και μια παρακολούθηση ως προς την υλοποίησή του; Δηλαδή το Υπουργείο έχει εικόνα εάν προχωρούν οι προκηρύξεις, οι διαγωνισμοί;

Και θα επέμενα λίγο στην ερώτηση της Ηλέκτρας, έχουμε κάποιο παράδειγμα;

Και θα ήθελα επίσης να ρωτήσω και για την 3Κ που είπατε. Εάν έχουμε κάτι πιο συγκεκριμένο. Δηλαδή πότε περιμένουμε τους οριστικούς πίνακες και εάν θα υπάρχει πρόβλημα με την κάλυψη των αναγκών των δήμων ή αν η εξέλιξη θα είναι τέτοια, που θα διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία των Δήμων στο κομμάτι της καθαριότητας και όσων άλλων καλύπτει η 3Κ.

Α. ΧΑΡΙΤΣΗΣ: Κατ’ αρχάς σε σχέση – και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό και καίριο ερώτημα – με την παρακολούθηση της εξέλιξης όλων αυτών των έργων. Ως Υπουργείο Εσωτερικών νομίζω το είπα και στην αρχική μου τοποθέτηση, δεν μας ενδιαφέρει μόνο η αξιολόγηση των προτάσεων και η ένταξη των έργων στα προγράμματα, μας ενδιαφέρει βεβαίως αυτά τα έργα να υλοποιηθούν και με ένα ομαλό τρόπο και με αυτή την έννοια αυτό το οποίο προσπαθούμε να κάνουμε είναι να βοηθήσουμε τους Δήμους και τις Περιφέρειες –αλλά κακά τα ψέματα, οι Δήμοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη ως προς αυτό- και με τεχνικούς τρόπους για την ωρίμανση και την υλοποίηση αυτών των έργων.

Έχει ξεκινήσει όπως γνωρίζετε πολύ καλά ένα πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης των Δήμων μέσω της ΜΟΔ έτσι ώστε με εξειδικευμένο προσωπικό εκεί που αυτό δεν υπάρχει στους ίδιους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, να διευκολύνεται η ενίσχυσή τους με αυτό το προσωπικό, για να μπορέσουν να ωριμάσουν τα έργα να προχωρήσουν γρήγορα οι δημοπρατήσεις και να υλοποιηθούν τα έργα σε εύλογο χρονικό διάστημα.

Ήδη πολλά από τα έργα τα οποία συζητάμε εδώ στο «ΦΙΛΟΔΗΜΟ», για τα οποία οι αιτήσεις έγιναν μέχρι τέλη Ιουνίου ξεκίνησε πάρα πολύ γρήγορα η ένταξή τους. Ήδη έχουμε εντάξεις ανά κατηγορία στα ποσά τα οποία σας είπα, έχουν προχωρήσει και οι δημοπρατήσεις πολλών από αυτά τα έργα.

Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί δείχνει ότι αυτά τα προγράμματα μπορούν να υλοποιηθούν με ρυθμούς που ενδεχομένως δεν έχουμε συνηθίσει στη Δημόσια Διοίκηση ευρύτερα, αλλά και στην Αυτοδιοίκηση πιο συγκεκριμένα και αυτή είναι μια ακόμη πιο σημαντική επιτυχία αυτών των προγραμμάτων.

Σε σχέση με το θέμα της κατανομής  των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων δεν θα ήθελα να μπω με συγκεκριμένα στοιχεία σε μια ονοματολογία για να μην αδικήσω και κάποιους, αλλά ένα παράδειγμα το οποίο μπορώ να σας αναφέρω είναι ότι 55 ορεινοί Δήμοι πήραν επιπλέον από την έκτακτη ενίσχυση του 2018 μια ΣΑΤΑ την οποία δεν προβλεπόταν να αναλάβουν για να μπορέσουν να ανταποκριθούν σε έκτακτη ενίσχυση στις ανάγκες τους.

Η ανακατανομή αυτή δεν αφορά μόνο τους Δήμους όπως σας είπα με τα διευρυμένα κριτήρια, αλλά αφορά και τις κατηγορίες των δαπανών των Δήμων. Δηλαδή όλοι οι Δήμοι θα δουν 10% αύξηση στα λειτουργικά των σχολείων που είναι μια κατηγορία στην οποία τα προηγούμενα χρόνια παρουσιάστηκαν πολύ σημαντικά προβλήματα.

Επίσης όλοι οι Δήμοι θα δουν 50% αύξηση στη ΣΑΤΑ των σχολείων. Υπάρχουν δηλαδή κατηγορίες δαπανών –αυτά αφορούν φέτος τις έκτακτες ενισχύσεις που δίνουμε μέχρι το τέλος του 2018- πολύ σημαντικών για τους Δήμους. Γίνεται δηλαδή και μια ανακατανομή των διαθέσιμων πόρων ανά δαπάνη έτσι ώστε βάσει και των αιτημάτων των ίδιων των Δήμων να καλυφθούν αυτές οι οποίες είναι και οι πιο καίριες και οι πιο επείγουσες δαπάνες.

 

Σε ό,τι αφορά την 3Κ. Κοιτάξτε, μία από τις πρώτες μου ενέργειες στο Υπουργείο Εσωτερικών ήταν μια συνεργασία και αναλυτική συζήτηση με τον Πρόεδρο και τα στελέχη του ΑΣΕΠ. Νομίζω ότι είναι απολύτως σαφές σε όλους και στο ΑΣΕΠ ότι η 3Κ αποτελεί κεντρική προτεραιότητα, τη βασικότερη θα έλεγα αυτή τη στιγμή προτεραιότητα συνολικά από τις προκηρύξεις που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Βεβαίως από τη μεριά του ΑΣΕΠ τέθηκε το θέμα – και ευλόγως θα έλεγα ότι με την πολιτική που ακολουθεί πλέον η Κυβέρνηση, πολύ ορθή κατά τη γνώμη μας για προκηρύξεις προσλήψεων προσωπικού και κάλυψη αναγκών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα – ότι ο φόρτος ο οποίος έχει συσσωρευτεί στο Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού  είναι πολύ αυξημένος. Παρ’ όλα αυτά όμως και όπως έχω πληροφορηθεί και τις τελευταίες ημέρες και από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης και την Υπουργό την κα Ξενογιαννακοπούλου που έχει την εποπτεία  και του ΑΣΕΠ έχει εντατικοποιηθεί η δουλειά ειδικά για την 3Κ.

Όλα τα στελέχη του ΑΣΕΠ δουλεύουν πάνω σε αυτήν και  νομίζω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε τους οριστικούς  πίνακες εντός των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί. Σε κάθε περίπτωση εμείς είμαστε σε επικοινωνία με εκείνους τους Δήμους που αντιμετωπίζουν το ζήτημα της λήξης των συμβάσεων ορισμένου χρόνου στον τομέα ειδικά της καθαριότητας βεβαίως, που είναι και ο πιο κρίσιμος, μέσα στον επόμενο μήνα και περιμένουμε τα αποτελέσματα από τους οριστικούς πίνακες του ΑΣΕΠ. Για οποιαδήποτε χρονική διαφορά υπάρξει μεταξύ λήξης συμβάσεων και ανάρτησης οριστικών πινάκων θα καλύψουμε αυτό το πρόβλημα σε συνεργασία με τους Δήμους. Ελπίζουμε ότι δεν θα χρειαστεί, αλλά σε περίπτωση που χρειαστεί θα είμαστε προετοιμασμένοι για να το καλύψουμε με επέκταση των συμβάσεων, ή με κάποιες νέες μικρές συμπληρωματικές συμβάσεις έτσι ώστε να μην υπάρξουν στους Δήμους αυτούς προβλήματα και κενά ως προς το προσωπικό για την κάλυψη ειδικά των αναγκών σε καθαριότητα.

Δεν είναι πολλοί οι Δήμοι, είναι όμως κάποιοι Δήμοι οι οποίοι έχουν όντως σοβαρό ζήτημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Γι’ αυτό πιέζουμε και εμείς να οριστικοποιηθούν οι πίνακες του ΑΣΕΠ το συντομότερο δυνατό. Αλλά σας λέω είμαστε σε επαφή με αυτούς τους Δήμους έτσι ώστε εφόσον υπάρξει το οποιοδήποτε χρονικό κενό να το καλύψουμε για να μην υπάρχει πρόβλημα.



Ελληνική Δημοκρατία

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here