Αν πριν λίγα χρόνια κάποιος υποψήφιος αγοραστής άκουγε για κινέζικο αυτοκίνητο το οποίο πλησιάζει τις 40.000 € θα έτρεχε μέχρι να πατήσει μαύρο χιόνι.
Οι καιροί όμως αλλάζουν και εδώ και δύο χρόνια η ευρωπαϊκή και κατά συνέπεια η ελληνική αγορά κατακλύζονται από κινέζικα μοντέλα που στην πλειοψηφία τους είναι – τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο – ανταγωνιστικά με αυτά του δυτικού κόσμου και με ελαφρώς καλύτερες τιμές
Ειδικά στις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις, επειδή οι αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας έχουν προβάδισμα όσον αφορά την ηλεκτρική τεχνολογία τα μοντέλα εξ ανατολών δύσκολα βρίσκουν αντιπάλους και είναι χαρακτηριστικό ότι, μία τουλάχιστον μάρκα από την Κίνα ανταγωνίζεται στα ίσια την διάσημη Tesla.
Πρόκειται για την BYD (Build Your Dreams), μια εταιρεία η οποία ήρθε πέρσι στην ελληνική αγορά και σημείωσε αξιοζήλευτες επιδόσεις στις πωλήσεις με το καλημέρα.
Στο συγκεκριμένο άρθρο οδηγούμε την ναυαρχίδα της μάρκας το τετρακίνητό Seal AWD με τους 530 ίππους και πραγματικά μένουμε άναυδοι όσο και αν γνωρίζαμε ότι η χώρα του Δράκοντα έχει τεράστιες παραγωγικές δυνατότητες. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας είναι ένα κλασικό επιβατικό πεντάθυρο πενταθέσιο sedan, με πολύ χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,22 προκειμένου να μειώσει τις άλλες δυναμικές αντίστασης και κατά συνέπεια να αυξήσει την αυτονομία. Με συνολικό μήκος 4,8μ. και μεταξόνιο σχεδόν 3μ. (2,92), το Seal έχει χώρους για έως και πέντε ενήλικες καθώς η καμπίνα δεν έχει τούνελ και οι μπαταρίες (που αποτελούν δομικό στοιχείο του αμαξώματος) είναι στο κάτω μέρος.
Στο ευχάριστα σχεδιασμένο και με καλή ποιότητα κατασκευής (τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο) εσωτερικό, δεσπόζει η μεγάλη οθόνη πολυμέσων 15,6 ιντσών η οποία έχει τη δυνατότητα να περιστρέφεται κατά 90 μοίρες. Μέσα από την οθόνη αυτή ο οδηγός έχει πρόσβαση στα περισσότερα συστήματα και λειτουργίας του αυτοκινήτου που τα βρίσκεις σχετικά εύκολα παρά το γεγονός ότι μερικά κρύβονται σε υπομενού. Ταυτόχρονα γύρω από τον μίνι επιλογέα ταχυτήτων υπάρχουν μια σειρά διακόπτες, ενώ δίπλα τους έχει προβλεφθεί βάση για ασύρματη φόρτιση δύο κινητών τηλεφώνων. Παράλληλα 20 μικροί ή μεγαλύτεροι αποθηκευτικοί χώροι για μικρά αντικείμενα κάνουν τη ζωή των επιβατών πιο εύκολη. Ακόμα πιο εύκολη κάνει την παραμονή των επιβατών ο πλήρης εξοπλισμός, αν και μας ξάφνιασε η έλλειψη δυνατότητας ασύρματης σύνδεσης των κινητών με την οθόνη πολυμέσων.
Η στάνταρ πανοραμική ηλιοροφή δεν κλέβει χώρο από το ωφέλιμο ύψος, αλλά θα μπορούσε να έχει καλύτερες ποιότητας γυαλί ώστε να απορροφά περισσότερο την θερμότητα του ήλιου.
Μειονέκτημα για την κατηγορία του αυτοκινήτου είναι το μόλις 400 λίτρων πορτμπαγκάζ, αν και μπροστά κάτω απ’ το καπό υπάρχει ένας ακόμα χώρος με χωρητικότητα 53 λίτρα που μπορεί κανείς να αποθηκεύσει τα καλώδια φόρτισης και κάποια μικροαντικείμενα.
Κινητήριο σύστημα
Το κινέζικο σεντάν παίρνει κίνηση από δύο ηλεκτροκινητήρες τοποθετημένους εμπρός και πίσω με συνδυαστική απόδοση 530 ίππους και ροπή 670 Nm.
Η απόδοση αυτή έχει να αντιμετωπίσει το βάρους 2,2 τόνων αμάξωμα και δεν τα καταφέρνει άσχημα αφού για επιτάχυνση 0 – 100 απαιτούνται 3,8΄΄, ενώ η τελική ταχύτητα φτάνει στα 180 χλμ/ώρα.
Την ενέργεια για την λειτουργία του κινητήρα την δίνει μία μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 82,5 kwh, η οποία με τον ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW που διαθέτει το αυτοκίνητο, έχει τη δυνατότητα να φορτίσει πλήρως σε ένα wall box μέσα σε 8,6 ώρες. Αν η φόρτιση γίνεται σε ταχυφορτιστή DC ισχύος 150 KW η μπαταρία φορτίζει από το 30 στο 80% μέσα σε 26 λεπτά.
Όλα τα παραπάνω και με δεδομένο ότι, η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας ήταν 19 kWh / 100 χλμ μας δίνουν μία πρακτική αυτονομία της τάξης των 400 χλμ ικανοποιητική θα έλεγε κανείς, αν και ένα αυτής της κατηγορίας αυτοκίνητο δεν το χρησιμοποιείς κυρίως στην πόλη αλλά για μεγάλες διαδρομές και οικογενειακά ταξίδια.
Από τη θέση του οδηγού
Οδηγώντας το Seal ξαφνιάζεσαι θετικά τόσο από την οδική συμπεριφορά, όσο και από την ποιότητα κύλισης η οποία έχει να κάνει και με το σύστημα της ανάρτησης. Πρόκειται για μία διάταξη με διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, ενώ στην περίπτωση του τετρακίνητου που οδηγήσαμε τα αμορτισέρ έχουν μεταβλητή απόσβεση ανάλογα με τη συχνότητα των κραδασμών.
Παράλληλα, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας διαθέτει το σύστημα Intelligent Torque Adaptation Control (iTAC), το οποίο κατανέμει την ροπή σε εμπρός και πίσω άξονα ανάλογα με την πρόσφυση των τροχών.
Ο οδηγός έχει στη διάθεση του τρία προγράμματα οδήγησης Eco, normal & sport τα οποία διαφοροποιούν τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των ηλεκτρικών μονάδων προκειμένου για την ομογενοποιημένη απόδοση, την οικονομία και τις επιδόσεις. Υπάρχει ακόμα η δυνατότητα επιλογής δύο επιπέδων ανάκτησης ενέργειας με την πρώτη να είναι αμελητέα και την δεύτερη ελαφρώς αισθητή, ενώ δεν υπάρχει η δυνατότητα οδήγησης με ένα πεντάλ, όπου πρακτικά το φρένο το χρειάζεσαι μόνο για να ακινητοποιηθείς.
Πάντως, τα φρένα με τέσσερα αεριζόμενα δισκόφρενα ακινητοποιούν σε κάθε στιγμή το βαρύ αμάξωμα, ενώ η αίσθηση του γρηγόρου τιμονιού (2,5 στροφές από άκρη σε άκρη) είναι απολύτως ικανοποιητική. Όσον αφορά την οδήγηση υπό πίεση, οι αναρτήσεις καταφέρουν στις περισσότερες περιπτώσεις να ελέγξουν το μεγάλο βάρος του αμαξώματος, διατηρώντας αμελητέες κλίσεις, αλλά εκεί που οδηγός θα δυσκολευτεί ενδεχομένως είναι με γρήγορο ρυθμό σε πολύ κλειστές διαδρομές.
Δια ταύτα
Κλείνοντας να επαναλάβουμε ότι, το Seal που οδηγήσαμε είναι ένα αυτοκίνητο που μπορεί να ανταγωνιστεί τουλάχιστον στα ίσια οποιοδήποτε δυτικό προϊόν, ενώ αν αυτός που το οδηγούσε δεν ήξερε την χώρα προέλευσης και τι μάρκα, πολύ εύκολα θα νόμιζε ότι πρόκειται για κάποιο μοντέλο premium κατασκευαστή.
Κλείνοντας και επειδή όλα τα παραπάνω αφορούν την δοκιμή όσο το αυτοκίνητο είναι καινούργιο, σημειώνουμε ότι, η αγορά του Seal καλύπτεται από εγγύηση έξι ετών (ή 150.000 χλμ) για το αυτοκίνητο και 8 ετών (ή 200.000 χλμ) για την μπαταρία (έως το 70% της απόδοσής της) και τον ηλεκτροκινητήρα (ή 150.000 χλμ).
Με λίγα λόγια, ο κίνδυνος για την δυτική αυτοκινητοβιομηχανία έρχεται εξ ανατολών και δύσκολα αντιμετωπίζεται.
Υπέρ
Σχεδίαση – Ποιότητα κατασκευής
Ποιότητα κύλισης
Χώροι επιβατών – Άνεση
Σύγχρονη τεχνολογία
Οδική συμπεριφορά
Διαχείριση ενέργειας
Επιδόσεις – Φρένα
Εξοπλισμός – Ηχομόνωση
Εγγύηση
Κατά
Έλλειψη one pedal
Μικρός χώρος αποσκευών
Έλλειψη ασύρματης σύνδεσης κινητών τηλ.
Πανοραμική οροφή που δεν συγκρατεί την ζέστη
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό
Διαστάσεις: 4.800 Χ 1.875 Χ 1.460 χλστ
Μεταξόνιο: 2.920 χσλτ
Βάρος: 2.185 κιλά
Χώρος αποσκευών: 400 λτ
Εμπρός χώρος αποσκευών: 53 λτ
Κινητήρας: 2 Ηλεκτροκινητήρες 530 ίππων
Ροπή (Nm): 670
Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 82,5kwh
Μετάδοση: Στους 4 τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο 1 σχέσης
Ανάρτηση: Εμπρός – Πίσω Γόνατα McPherson
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,4 μ.
Τροχοί: 235/45/19
Φρένα: Εμπρός & Πίσω Αεριζόμενοι
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 3.8΄΄
Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 19,0 KWh/100 χλμ
Αυτονομία (δοκιμής): 400 – 420 χλμ
Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας
10 – 80% (150 kW) 37 λεπτά, 30 – 80% (150 KW) σε 26 λεπτά
Τιμή: από 36.990 € (με την κρατική επιδότηση αν & όταν)
Εγγύηση: 6 έτη (ή 150.000 χλμ) για το αυτοκίνητο, 8 ετών (ή 200.000 χλμ) για το 70% υγείας της μπαταρίας και 8 ετών (ή 150.000 χλμ) για τον ηλεκτροκινητήρα