Συνέντευξη Τύπου Υπουργού Μ. Ξενογιαννακοπούλου – Πρωτοβουλίες που υλοποιεί το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης για:
1) Ψηφιακά ΚΕΠ – http://www.minadmin.gov.gr/?p=35492
2)Προσβασιμότητα για ΑμεΑ – http://www.minadmin.gov.gr/?p=35488
3) Κωδικοποίηση και Αναμόρφωση της Νομοθεσίας – http://www.minadmin.gov.gr/?p=35484
4) Ανοιχτά Δεδομένα στην Ελλάδα – http://www.minadmin.gov.gr/?p=35480
5) Ενιαία Ψηφιακή Πύλη – http://www.minadmin.gov.gr/?p=35476
Εισαγωγική τοποθέτηση της Υπουργού Μ. Ξενογιαννακοπούλου στην Συνέντευξη Τύπου
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση. Όπως ξέρετε τους τελευταίους 6 μήνες διανύουμε την περίοδο μετά τη μνημονιακή εποχή. Η χώρα μας σταδιακά ανακτά την κυριαρχία της και η κυβέρνηση και συνολικά η χώρα μας, τη δυνατότητα πολιτικών επιλογών και της χάραξης της δικής της πολιτικής στρατηγικής.
Σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος της δημόσιας διοίκησης είναι κρίσιμος, καθώς η δημόσια διοίκηση βρίσκεται στην καρδιά της θεσμικής δημοκρατικής λειτουργίας. Είναι απαραίτητος παράγοντας και κινητήρια δύναμη για την υλοποίηση της παραγωγικής και αναπτυξιακής στρατηγικής της χώρας και φυσικά η δημόσια διοίκηση είναι και ο πυλώνας του κοινωνικού κράτους.
Θέσαμε σε αυτή τη νέα εποχή τέσσερις μεγάλους στόχους τους οποίους και υπηρετούμε όλους αυτούς τους μήνες και φυσικά κάνουμε και τον αντίστοιχο σχεδιασμό για τη συνέχεια. Ο πρώτος στόχος, ο αυτονόητος, είναι η συνέχεια των μεγάλων θεσμικών μεταρρυθμίσεων που είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2016 στο χώρο της δημόσιας διοίκησης και βέβαια όσον αφορά το θέμα των μεταρρυθμίσεων δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης και θα επανέλθω σε αυτό το θέμα γιατί είναι και από τα βασικά σημεία της σημερινής μας ενημέρωσης.
Ο δεύτερος στόχος είναι μια δημόσια διοίκηση η οποία στα σημερινά δεδομένα να μπορεί πραγματικά να υπηρετήσει το στόχο της ανάπτυξης, της παραγωγικής και κοινωνικής ανασυγκρότησης της χώρας.
Ο τρίτος στόχος μας είναι μια δημόσια διοίκηση που θα λειτουργεί μέσα στο πλαίσιο και στις αρχές του κράτους Δικαίου. Και που ταυτόχρονα θα είναι θεματοφύλακας του δημοσίου συμφέροντος, θα λειτουργεί με διαδικασίες που είναι ανοιχτές προς την κοινωνία και φιλικές προς τον πολίτη.
Ο τέταρτος στόχος που είναι και προϋπόθεση για την εκπλήρωση όλων των προηγούμενων στόχων είναι η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της δημόσιας διοίκησης, στους δημοσίους υπαλλήλους. Ιδιαίτερα μετά από μια περίοδο κρίσης που όπως ξέρετε υπήρχε και μια μεγάλη περικοπή του ανθρωπίνου δυναμικού, περίπου στο 20%, αλλά και η ανάγκη ανανέωσης συνεχούς αναβάθμισης της λειτουργίας των δημοσίων υπαλλήλων και εκεί βέβαια έχουμε βάλει και το στόχο ενός στρατηγικού προγραμματισμού των προσλήψεων, με βάση όμως πάντα τις ανάγκες της χώρας, της ίδιας της δημόσιας διοίκησης και της συνεχούς αναβάθμισης και εκπαίδευσης των ίδιων των δημοσίων λειτουργών.
Σε αυτό το πλαίσιο που αφορά τη θεσμική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης σε αυτή τη νέα εποχή πριν από ένα μήνα ψηφίστηκε, όπως γνωρίζετε, στη Βουλή ο νόμος 4590/2019, ο οποίος είχε ως βασικούς στόχους την ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ και την ενίσχυση της δημόσιας διοίκησης στη νέα συγκυρία που διανύουμε και όπως επίσης γνωρίζετε, ήδη προχωρούμε με γοργούς ρυθμούς, με τις αντίστοιχες εφαρμοστικές εγκυκλίους για την υλοποίηση του συγκεκριμένου νόμου.
Σήμερα είμαστε εδώ για την άλλη πτυχή που είναι εξίσου κρίσιμη. Και αναφέρομαι στην πτυχή κάτω από το γενικό τίτλο μια δημόσια διοίκηση ανοιχτή στην κοινωνία και φιλική στον πολίτη μέσα από την αξιοποίηση και ανάπτυξη όλων των ψηφιακών μέσων που μας επιτρέπουν συνεχώς να βελτιώνουμε και να πετυχαίνουμε αυτό το στόχο.
Θα σας παρουσιάσουμε πέντε σημαντικές πρωτοβουλίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και οι οποίες πιστεύουμε ότι έρχονται να υπηρετήσουν αυτή τη νέα εικόνα και αποτελεσματικότητα της δημόσιας διοίκησης. Η πρώτη πρωτοβουλία είναι το πρόγραμμα για την ψηφιοποίηση των ΚΕΠ. Τα ψηφιακά ΚΕΠ.
Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά την ηλεκτρονική προσβασιμότητα σε όλους τους ιστοτόπους και τις εφαρμογές του δημοσίου για τα άτομα με αναπηρία.
Όπως ξέρετε έχουμε περάσει και ένα σχετικό νόμο, το 4591 και τώρα θα μιλήσουμε για την διαδικασία υλοποίησής του.
Η τρίτη πρωτοβουλία και διαδικασία που θα σας παρουσιάσουμε είναι η δημόσια διοίκηση και η διασφάλιση των ανοιχτών δημοσίων δεδομένων.
Η τέταρτη αφορά την ηλεκτρονική κωδικοποίηση της νομοθεσίας και θα κλείσουμε με την δική μας συμβολή όσον αφορά την ευρωπαϊκή διάσταση και στην ευρωπαϊκή ψηφιακή εξυπηρέτηση και ενημέρωση των πολιτών μέσα από την Ευρωπαϊκή ψηφιακή πύλη.
Όλα αυτά θα σας τα μοιράσουμε βέβαια στο τέλος γιατί θα σας δώσουμε και πολλά στοιχεία που δεν θα αναφερθώ λεπτομερώς τώρα. Θα σας μοιραστούν και φυσικά τα αντίστοιχα σημειώματα, αλλά θα σας τα στείλουμε και ηλεκτρονικά γιατί είναι και στοιχεία που ίσως να θέλετε και να τα διαβάσετε και φυσικά και να τα μελετήσετε πιο αναλυτικά.
Όπως ξέρετε τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών από την ίδρυσή τους το 2002 και μετά έχουν καταξιωθεί ως ένας από τους πιο χρήσιμους και αγαπητούς θα έλεγα θεσμούς του ελληνικού κράτους και με μεγάλη αποδοχή από τους πολίτες. Και τα ΚΕΠ περάσανε μια περίοδο δυσκολιών σε επίπεδο προσωπικού, όπως συνολικά η δημόσια διοίκηση, όπως έχουμε ήδη ανακοινώσει και είχα και την ευκαιρία να ενημερώσω τη Βουλή, προχωράμε με την προκήρυξη σε πρώτη φάση να καλύψουμε τις 155 οργανικές θέσεις των ΚΕΠ που είναι κενές και σε αυτό επίσης το πλαίσιο ενημερώσαμε και τη Βουλή και αυτό δένει και με την συνέχεια της παρουσίασης που θα σας κάνω, ότι καινοτομούμε με τη δημιουργία πιλοτικά σε ΚΕΠ που θα επιλέξουμε σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, να γίνει και μια Υπηρεσία για άτομα με αναπηρία ακοής και όρασης και έτσι στους δημοσίους υπαλλήλους που θα προσληφθούν, για συγκεκριμένες θέσεις πλέον με την τροπολογία που ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών, θα προβλέπονται και ως αναγκαία προσόντα η πιστοποιημένη γνώση της γραφής Μπράιγ και της ελληνικής νοηματικής γλώσσας.
Αυτή τη στιγμή στη χώρα μας λειτουργούν 1.071 ΚΕΠ σε 325 δήμους της Ελλάδας και από μετρήσεις που έχουν γίνει της κοινής γνώμης, 9 στους 10 πολίτες δηλώνουν ότι είναι θετικοί απέναντι στη λειτουργία των ΚΕΠ και ότι έχουν εξυπηρετηθεί θετικά από τα ΚΕΠ.
Νομίζω ότι αυτό ίσως είναι ένα ρεκόρ για τη χώρα μας που ξέρουμε πολλές φορές ότι οι πολίτες έχουν είτε παράπονα, είτε ζητήματα κριτικής προς τις δημόσιες υπηρεσίες.
Μάλιστα είναι πάνω από 1.000 οι υπηρεσίες που αυτή τη στιγμή παρέχονται μέσω των ΚΕΠ και εδώ θα ήθελα να μου επιτρέψετε θα σας τα δώσουμε τα στοιχεία, αλλά είναι νομίζω πάρα πολύ ενδιαφέροντα να σας τα διαβάσω, ότι με ένα πίνακα που θα σας μοιράσουμε στο σύνολο των υποθέσεων που διεκπεραιώθηκαν το 2018 και είναι στοιχεία από Ιανουάριο έως Νοέμβριο. Του Δεκεμβρίου δεν τα έχουμε εντάξει ακόμα. Μιλάμε συνολικά για το 2018.
Διεκπεραιώθηκαν 8.180.342 υποθέσεις συνολικά με φυσική παρουσία στα ΚΕΠ, 1.271.030 αιτήσεις μέσω του συστήματος ΕΡΜΗΣ και παραλαβή είτε από το ΚΕΠ είτε από ηλεκτρονική θυρίδα, 33.181 υποθέσεις μέσω ΚΕΠ με φυσική παρουσία, αλλά και on line και αυτό είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο, 6.876.131 υποθέσεις.
Αναλυτικά στον πίνακα θα δείτε και τις υποθέσεις. Αυτό δείχνει ένα πολύ μεγάλο όγκο υποθέσεων που διεκπεραιώνεται καθημερινά και μάλιστα όπως θα είδατε από τα 8 εκατομμύρια, τα 6 εκατομμύρια είναι και μέσα από ηλεκτρονικές διαδικασίες και μάλιστα για να διευκολύνουμε την ενημέρωσή σας και πρέπει να πω ότι η Γενική μας Διεύθυνση και θέλω να ευχαριστήσω θερμά και τον Γενικό Διευθυντή μας τον κ. Μιχαλόπουλο και όλα τα στελέχη και φυσικά τον Γενικό μας Γραμματέα που έχει το συνολικό συντονισμό, τον κ. Θεοδωράκη, μας έχει ετοιμάσει μια πλήρη ανάλυση που μπορείτε να βρείτε όλες τις υπηρεσίες που γίνονται αυτή τη στιγμή on line από τα ΚΕΠ. Δεν έχει νόημα να σας τα διαβάσω. Θα τα βρείτε μέσα από τους πίνακες που θα σας μοιράσουμε.
Σε αυτές τις 8 εκατομμύρια χοντρικά υποθέσεις που διεκπεραιώνονται, πάει ο πολίτης στο ΚΕΠ και συνήθως ακολουθεί μια διαδικασία από μια έως εννέα μέρες προκειμένου να λάβει το πιστοποιητικό ή τα πιστοποιητικά που ζητάει. Υπάρχει όμως και ένας αριθμός των υπηρεσιών και των πιστοποιητικών που αιτείται ο πολίτης που τα λαμβάνει σε πραγματικό χρόνο. Αυτό βέβαια είναι το μικρότερο ποσοστό.
Και εδώ είναι ακριβώς και η μεγάλη πρόκληση για το μέλλον. Και έτσι με το πρόγραμμα για το ψηφιακό ΚΕΠ θέτουμε δυο μεγάλους στόχους. Ο πρώτος είναι να αυξήσουμε και να αναβαθμίσουμε τις ήδη παρεχόμενες ψηφιακές υπηρεσίες μέσω των ΚΕΠ, αλλά ο απώτερος στόχος που είναι και ο μεγάλος στόχος, είναι η ηλεκτρονική πρόσβαση και η εξυπηρέτηση για κάθε πολίτη από το σπίτι του, το γραφείο του, αλλά και μέσα από τις φορητές συσκευές του.
Καταλαβαίνετε ότι αυτό θα είναι μια επανάσταση για τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης και φυσικά για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Με αυτό τον τρόπο μέσα από το ψηφιακό ΚΕΠ θα έχουμε και αναβάθμιση των υποδομών του δημοσίου, θα έχουμε μια δημιουργία ενιαίου περιβάλλοντος εργασίας σε όλα τα ΚΕΠ της χώρας. Θα έχουμε μια επικαιροποίηση και απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών. Θα έχουμε την εισαγωγή διαδικασιών ηλεκτρονικής αυτεπάγγελτης αναζήτησης σε μεγάλη κλίμακα και όλες αυτές οι λειτουργίες εκσυγχρονισμού και ψηφιοποίησης, τελικά θα ελαχιστοποιήσουν το χρόνο εξυπηρέτησης των πολιτών και φυσικά και των επιχειρήσεων.
Θα πάει γρήγορα η υλοποίηση αυτού του προγράμματος γιατί πρώτα απ’ όλα ξεκινάμε με τη χρήση των υφιστάμενων συστημάτων των φορέων της δημόσιας διοίκησης, άρα βασιζόμαστε πάνω σε αυτές και θα εφαρμόσουμε την αρχή της άπαξ υποβολής των πιστοποιητικών, έτσι ώστε ο πολίτης δεν θα χρειάζεται να προσκομίζει κάθε φορά που θα πηγαίνει να ζητήσει μια νέα διαδικασία εκ νέου τα πιστοποιητικά. Δηλαδή τα πιστοποιητικά του θα έχουν πλέον ενταχθεί μέσα σε μια ηλεκτρονική θυρίδα που θα υπάρχει και κάθε φορά από αυτή την καταχώριση θα μπορούν να αξιοποιούνται για κάθε καινούργια αίτηση ή ανάγκη που θα έχει.
Άρα με αυτό τον τρόπο έχουμε εξυπηρέτηση των πολιτών, των επαγγελματιών, των επιχειρήσεων χωρίς άσκοπες μετακινήσεις και χρονοτριβή. Έχουμε ηλεκτρονική διεκπεραίωση χωρίς πλέον να έχουμε ανάγκη των φυσικών μέσων, ταχυδρομείου, φαξ και φυσικής παρουσίας και είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό το ζήτημα ότι με ένα αίτημα ο πολίτης θα μπορεί πλέον να έχει μια ολοκληρωμένη υπηρεσία.
Δηλαδή να το πούμε με ένα παράδειγμα θέλει ένας πολίτης, ένας επαγγελματίας να ανοίξει μια επιχείρηση, να ανοίξει ένα εστιατόριο που μπορεί να ζητάει ο νόμος μια σειρά από δικαιολογητικά. Δεν θα πηγαίνει να ζητάει όλα τα δικαιολογητικά, αλλά θα μπορεί να συμπληρώνει μια φόρμα για τη συγκεκριμένη αίτηση, δηλαδή ανοίγω ένα εστιατόριο, τα δικαιολογητικά που θα χρειάζεται θα είναι όλα μαζί με μια ενιαία αίτηση και ηλεκτρονικά.
Όπως καταλαβαίνετε και αυτό είναι μια επανάσταση στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Δηλαδή ότι αφ’ ενός δεν θα χρειάζεται να υποβάλει ή να ξαναβρίσκει τα δικαιολογητικά, αυτά εφόσον δεν χρειάζονται ανανέωση, γιατί υπάρχουν βέβαια δικαιολογητικά που χρειάζονται ανανέωση, όπου και εκεί θα υπάρχει αντίστοιχη ανανέωση, αλλά και με ένα αίτημα το σύνολο των δικαιολογητικών για κάθε δράση.
Τα οφέλη για το Δημόσιο είναι αυτονόητα, ότι όλα αυτά λειτουργούν σε μεγαλύτερη απλούστευση, διαφάνεια και καλύτερο έλεγχο των διαδικασιών, αλλά και μια σημαντική, όπως καταλαβαίνετε, εξοικονόμηση, τόσο σε πόρους οικονομικούς, αλλά και καλύτερης αξιοποίησης του ίδιου του προσωπικού μέσα από το συνολικό αυτό εκσυγχρονισμό.
Να σας δώσουμε λοιπόν τώρα και το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του ψηφιακού ΚΕΠ. Κατ’ αρχάς να σας ενημερώσουμε ότι ήδη εγκρίθηκε το πρόγραμμα αυτό το οποίο θα υλοποιηθεί μέσω του ΕΣΠΑ, θα ξεκινήσει λοιπόν η υλοποίησή του μέσα στο 2019. Ο στόχος μας είναι ήδη μέσα από τη φετινή χρονιά να έχουμε σε συγκεκριμένες επιλεγμένες υπηρεσίες διαδικασία ψηφιακής αναβάθμισης και ο τελικός στόχος ολοκλήρωσης είναι το 2021.
Πιστεύουμε λοιπόν ότι με το ψηφιακό ΚΕΠ, ερχόμαστε στην επόμενη μέρα, ενός καταξιωμένου θεσμού, προκειμένου να μπορεί και με προμετωπίδα το ψηφιακό ΚΕΠ συνολικά η δημόσια Διοίκηση, να περάσει σ’ αυτή την επόμενη ψηφιακή εποχή όσον αφορά την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Αναφέρθηκα προηγουμένως στην τροπολογία που περάσαμε για την καλύτερη αξιολόγηση των ΑμεΑ, όταν έχουν φυσική παρουσία, όταν πηγαίνουν οι ίδιοι στα ΚΕΠ. Ταυτόχρονα όμως, ήδη με το νόμο που περάσαμε, το 4591, που είναι κατ’ εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ στους ιστοτόπους και στις εφαρμογές του Δημοσίου, ξεκινάμε και τη σχετική υλοποίηση στη χώρα μας.
Το ζήτημα της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας των ΑμεΑ και συνολικά όλων των πολιτών, αλλά επικεντρωνόμαστε στα ΑμεΑ γιατί έχουν τα μεγαλύτερα προβλήματα προσβασιμότητας, έχει αναγνωριστεί πλέον ως ένα θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα και σε διεθνές και σ’ ευρωπαϊκό επίπεδο. Γιατί κι η ίδια η αναπηρία ως φαινόμενο, από τον ίδιο τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, χαρακτηρίζεται ως ένα σύνθετο και μεταβαλλόμενο φαινόμενο, το οποίο εν πολλοίς είναι σε συνάρτηση με το οικονομικό, φυσικό κοινωνικό περιβάλλον και φυσικά πλέον το ψηφιακό περιβάλλον το οποίο δημιουργεί νέες απαιτήσεις και νέες ανάγκες προσβασιμότητας.
Άρα, αυτή τη στιγμή η αρχή που έχουμε είναι ότι μέσα από την προσβασιμότητα των ιστοτόπων του Δημοσίου και των Εφαρμογών, αυτό θα έχει μια διπλή χρήση, αφ’ ενός για όλους τους πολίτες, άρα για όλους τους πολίτες με αναπηρία, αλλά ταυτόχρονα θα έχει και την αντίστοιχη εσωτερική χρήση για τους εργαζομένους του Δημοσίου, για τους δύο δημοσίους λειτουργούς που οι ίδιοι αντιμετωπίζουν προβλήματα αναπηρίας, ώστε να μπορούν, αξιοποιώντας αυτές τις δυνατότητες, να μπορούν και ν’ αντεπεξέρχονται με τον καλύτερο τρόπο, στα δικά τους καθήκοντα και στις υποχρεώσεις της Υπηρεσίας τους.
Μπορώ να πω ότι έχουμε διαμορφώσει μια κοινωνική συμμαχία γύρω από την εφαρμογή της ηλεκτρονικής προσβασιμότητας των ΑμΕΑ, μέσω του νόμου που περάσαμε, καθώς έχουμε την ενεργή συμμετοχή ως κοινωνικού εταίρου της πολιτείας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία, έχοντας λάβει υπ’ όψιν όλες τις παρατηρήσεις που μας είχαν κάνει κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης του νόμου, αλλά θα συνεχιστεί αυτή η συνεργασία με την ΕΣΑμεΑ και εδώ θέλω δημόσια να τους ευχαριστήσω για την πολύ καλή συνεργασία, και κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του νόμου.
Επίσης, σ’ αυτή τη συμμαχία υλοποίησης είναι και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης που θ’ αναλάβει βάσει του νόμου και μια σειρά διαδικασίες και προγράμματα κατάρτισης προκειμένου να μπορεί να υλοποιηθεί κατάλληλα ο νόμος σχετικά με την προσβασιμότητα των ιστοτόπων αλλά και ο Συνήγορος του Πολίτη, ο οποίος και εκ του νόμου αλλά και από τις αρμοδιότητές του και στο πλαίσιο των λειτουργιών του ΟΗΕ, είναι και ο επίσημος θεσμός που έχει ευθύνη να παρακολουθεί τη σωστή εφαρμογή της νομοθεσίας και της υλοποίησης των δικαιωμάτων των ΑμΕΑ και ν’ αντιμετωπίσει οποιαδήποτε δυσλειτουργία υπάρχει γύρω απ’ αυτά τα ζητήματα.
Θα ήθελα εδώ να σταθώ στις βασικές πτυχές υλοποίησης, γιατί τα υπόλοιπα θα τα λάβετε. Βασικός στόχος και τελικό ορόσημο, είναι η δημιουργία εδώ στο Υπουργείο μας, γιατί το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης έχει την ευθύνη λειτουργίας και συντονισμού όλης αυτής της προσπάθειας, του Μητρώου Δημοσίων Ιστοτόπων κι Εφαρμογών, όπως προβλέφθηκε από το νόμο.
Θέλω λοιπόν με χαρά σήμερα να σας ανακοινώσω, ότι ήδη έχει γίνει το πρώτο βήμα, δηλαδή ξεκίνησε ήδη η λειτουργία της εφαρμογής, της βάσης δηλαδή για την καταχώρηση των δημοσίων ιστοστόπων κι εφαρμογών, το link θα το δείτε στο σημείωμα που θα σας στείλουμε κι έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, κι επίσης σήμερα, και θα σας τη διανείμουμε, υπογράψαμε και ο Γενικός κι εγώ την εγκύκλιο προς όλες τις δημόσιες Υπηρεσίες, που αφορά την καταχώρηση σε πρώτο στάδιο, ενημέρωση και καταχώρηση όλων των ιστοτόπων που λειτουργούν στο Δημόσιο.
Αυτό είναι και μια ευκαιρία για να έχουμε και μια πλήρη απεικόνιση όλων των ιστοτόπων. Και λέω όλων των ιστοτόπων γιατί ξέρετε ότι κάθε Υπουργείο μπορεί να έχει πολλούς ιστοτόπους ανάλογα με το θεματικό πλαίσιο ή και τους εποπτευόμενους φορείς. Άρα λοιπόν, ήδη τέθηκε σε λειτουργία και χαίρομαι γι’ αυτό γιατί στη Βουλή δεσμευτήκαμε ότι μέσα σ’ ένα μήνα θα τεθεί σε λειτουργία η βάση αυτή για ν’ αρχίσουμε να συμπληρώνουμε τα δεδομένα και η εγκύκλιος ακριβώς τώρα βγαίνει, προκειμένου να δώσει, και θ’ αναφερθώ σ’ αυτό, συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα συμμόρφωσης όλων των Υπηρεσιών του Δημοσίου.
Στη συνέχεια, μέχρι τον Απρίλιο και αυτό είναι το δεύτερο ορόσημο που θέτουμε, θα εκδοθεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη λειτουργία του Μητρώου και επίσης, θα εκδοθεί και μια σχετική εγκύκλιος. Εδώ αν μου επιτρέπετε, απλώς ν’ αναφερθώ στο χρονοδιάγραμμα συμμόρφωσης όλης της Δημόσιας Διοίκησης.
Η πρώτη φάση, είναι η φάση της καταγραφής, τα λέει η εγκύκλιος που θα διαβάσετε αναλυτικά, δηλαδή στην ουσία μέχρι τις 22 Απριλίου του τρέχοντος έτους, θα πρέπει όλες οι Υπηρεσίες του Δημοσίου να μας ενημερώσουν, να έχουμε την καταγραφή των ιστοτόπων αλλά επίσης να μας ορίσουν και τον αρμόδιο δημόσιο λειτουργό, ο οποίος θα είναι ο συντονιστής που θα έχει επαφή με τη δική μας Υπηρεσία.
Η δεύτερη φάση συμμόρφωσης, είναι το να γίνουν προσβάσιμοι οι ιστότοποι. Εδώ έχουμε τρεις κατηγορίες. Ξεκινάμε από το Σεπτέμβρη αυτής της χρονιάς, το 2019 κι έχουμε άλλες δυο κατηγορίες, θα τα δείτε αναλυτικά, με τελευταία κατηγορία τις φορητές συσκευές μέχρι το 2021. Άρα ήδη από φέτος θα έχουμε μια πρώτη ομάδα η οποία θα έχει συμμορφωθεί.
Και η τρίτη φάση είναι η πλήρης εγγραφή στο Μητρώο πιστοποιημένα, ότι όντως θα έχουμε μια πλήρη πλέον και πιστοποίηση αλλά και λειτουργία του συνόλου των ιστοτόπων βάσει του Μητρώου.
Προχωρώ λοιπόν τώρα στο τρίτο θέμα το οποίο είναι η ευρύτερη ομπρέλα που δένουν όλα όσα συζητάμε κι έχει να κάνει με το κρίσιμο θέμα των ανοιχτών δεδομένων. Εμείς ως Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, είμαστε από το ρόλο και τις αρμοδιότητές μας, το επιτελικό Υπουργείο που έχει την ευθύνη για την εποπτεία συνολικά των ανοιχτών δημοσίων δεδομένων, του Δημοσίου. Και γι’ αυτό το λόγο έχουμε αναλάβει μια σειρά από σημαντικές πρωτοβουλίες που θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε, και που θεωρούμε ότι είναι πάρα πολύ κρίσιμες και για τη λειτουργία της δημοκρατίας και για την ενημέρωση των πολιτών και φυσικά για όλες τις διαδικασίες του Δημοσίου και την ίδια την επιχειρηματικότητα.
Γιατί, η καλή λειτουργία των ανοιχτών δημοσίων δεδομένων έχει να κάνει και με την αποτελεσματική λειτουργία της ίδιας της Διοίκησης αλλά και με τη διαμόρφωση ενός καλού και θετικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ανοιχτά δεδομένα του Δημοσίου είναι φυσικά όλες οι πληροφορίες που συλλέγονται από τους φορείς του Δημοσίου και διατίθενται στο ευρύ κοινό για λόγους διαφάνειας, ενημέρωσης και δημοσίου συμφέροντος.
Μιλάμε ότι όταν λέμε για τις πληροφορίες του Δημοσίου, είναι όλα τα διοικητικά έγγραφα που μπορούν να διατεθούν στο κοινό, δηλαδή η συντριπτική πλειονότητα του εγγράφου, οι μελέτες, στατιστικά δεδομένα, γεοχωρικά δεδομένα, ερευνητικά δεδομένα, είναι μια σειρά από τις κατηγορίες και είναι αυτονόητο ότι όλη αυτή η διαδικασία είναι μια διαδικασία όπως είπα προηγούμενα που αφορά την ίδια τη λειτουργία τη δημοκρατική, τη διοικητική, αλλά φυσικά και την ίδια την κοινωνική και επιστημονική και οικονομική.
Όπως γνωρίζετε, στο Υπουργείο μας ήδη από το 2015 λειτουργεί η πύλη των ανοιχτών δεδομένων, όπου δίνει την πρόσβαση σε όλους τους πολίτες να έχουν τη δυνατότητα ενημέρωσης για τα δεδομένα του Ελληνικού Δημοσίου. Στην πραγματικότητα, η πύλη αυτή, την οποία φαντάζομαι οι περισσότεροι την έχετε επισκεφθεί αλλά μπορείτε και να την επισκεφθείτε, αποτελείται αφ’ ενός από έναν εθνικό κατάλογο θα λέγαμε, σε σχέση με τη διάθεση των ανοιχτών δεδομένων, δηλαδή μπαίνει ο πολίτης ή ο κάθε ενδιαφερόμενος και γνωρίζει τί υπάρχει αυτή από ανοιχτά δεδομένα στο Δημόσιο και πώς μπορεί να έχει πρόσβαση σ’ αυτά και ταυτόχρονα επιτελεί και την αποστολή να είναι κι ένα είδος αποθετηρίου για μεγάλες ομάδες ανοιχτών δεδομένων.
Εδώ θέλω να πω ότι, μέσα από τη δουλειά που έχει γίνει όλο το προηγούμενο διάστημα, όλα αυτά τα τρία χρόνια, είμαστε σήμερα σε θέση να πούμε ότι η πύλη ανοιχτών δεδομένων του Δημοσίου, αυτή τη στιγμή έχει ένα σύνολο ανοιχτών δεδομένων 9.019, όταν λέμε σύνολο ανοιχτών δεδομένων, το κάθε σύνολο έχει πολλές υποομάδες και υποκατηγορίες. Είναι 534 φορείς που διαθέτουν δεδομένα, 17 θεματικές ομάδες, είναι 334 φορείς διάθεσης δεδομένων, 17 μεγάλες θεματικές ομάδες κι ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο: Η πύλη μας έχει μια επισκεψιμότητα από 145 χώρες. Αυτό δείχνει και την ευρωπαϊκή και τη διεθνή διαλειτουργικότητα που έχει αυτή τη στιγμή η λειτουργία μιας τέτοιας πύλης. Θα δείτε και τον πίνακα που θα σας διανείμουμε ότι υπάρχει μια πολύ μεγάλη αύξηση, συνεχής αύξηση από το ’15 μέχρι σήμερα καθώς και εμείς ως Υπηρεσία και ως Υπουργείο φυσικά έχουμε μπει στην πλήρη λειτουργία αλλά και όλοι οι φορείς του Δημοσίου οι οποίοι τροφοδοτούν και συντονιζόμαστε είναι κι αυτή τη διαδικασία και συνεχώς αυξάνεται η λειτουργικότητά της.
Θα ήθελα επειδή συνήθως λέμε τα προβλήματα της Δημόσιας Διοίκησης να σταθώ σε τρία ζητήματα που μας δίνουν κι ένα βαθμό περηφάνειας και είναι ένα κατόρθωμα και για το Υπουργείο μας και θέλω να το αναφέρω, θέλω να συγχαρώ και τον Γενικό μας Γραμματέα, θέλω να συγχαρώ τον Γενικό Διευθυντή τον κ. Μιχαλόπουλο και όλα τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης γιατί το 2018 είχαμε τρία επιτεύγματα στα ανοιχτά δεδομένα.
Γιατί πολλές φορές κατηγορούμε τη χώρα μας και όντως έχει καθυστερήσεις, έχει προβλήματα αλλά γίνεται και ένα σημαντικό έργο. Το πρώτο επίτευγμα είναι ότι η χώρα μας το 2018 κατατάχτηκε 8η στην Ευρώπη στην έκθεση που έβγαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσον αφορά τα δημόσια δεδομένα και τα ανοιχτά δεδομένα.
Άρα αυτός είναι ο πίνακας που θα σας μοιραστεί και η αντίστοιχη έκθεση και έχουμε μπει στην ομάδα fast trackers δηλαδή στην ομάδα των κρατών που προχωρούν με ταχείς ρυθμούς.
Η δεύτερη θετική είδηση και έχει να κάνει πλέον με τον ΟΟΣΑ με μια ευρύτερη ομάδα κρατών σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ που επίσης τον πίνακα αυτό θα σας μοιράσουμε, η Ελλάδα έχει καταταγεί στη 15η θέση από 35 χώρες και μάλιστα είναι άνω του μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ.
Άρα βλέπουμε και μια προσπάθεια που έχει αποτελέσματα σε μια ευρύτερη διεθνή κατάταξη χωρών.
Τέλος είχαμε και μια τιμητική διάκριση στα e-government awards για το 2018 όσον αφορά την τήρηση και τη διεύρυνση των ανοιχτών δεδομένων.
Αυτά είναι τα καλά νέα, αλλά τώρα βάζουμε τους στόχους για το μέλλον. Οι επόμενες δράσεις μας είναι πρώτα απ’ όλα ότι είμαστε στο στάδιο επεξεργασίας του 4ου σχεδίου δράσης στο πλαίσιο του open government partnership με θεματική ενότητα τα ανοιχτά δεδομένα δηλαδή στο πλαίσιο της ανοιχτής διακυβέρνησης, προχωράμε αυτή τη στιγμή ένα μεγάλο έργο, τη νέα πύλη των ανοιχτών δεδομένων.
Είναι ένα έργο που θα προχωρήσει στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ προκειμένου να κάνει πλέον μια μεγάλη πύλη για τα ανοιχτά δεδομένα στη χώρα μας, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίου ευρώ και εντός του 2019 στο ενδιάμεσο μέχρι να είναι σε πλήρη λειτουργία η νέα μεγάλη πύλη του μεγάλου έργου ετοιμάζουμε και προχωρούμε μια βελτιωμένη ενδιάμεση έκδοση της ιστοσελίδας μας για τα ανοιχτά δεδομένα της χώρας, στο πλαίσιο των στόχων που σας είπα και προηγούμενα.
Να κλείσω την ενημέρωση για τα ανοιχτά δεδομένα με μια δραστηριότητα που από την πρώτη μέρα που ήρθα στο Υπουργείο πραγματικά νιώθω ότι είναι πάρα πολύ σημαντική και την έχουμε αγκαλιάσει και πιστεύω ότι ήδη φέρνει αποτελέσματα και αναφέρομαι σε ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα που το Υπουργείο μας ως Υπουργείο συντονιστικό της Δημόσιας Διοίκησης είναι ο εθνικός συντονιστής, είναι η εθνική συμμαχία για τις ψηφιακές δεξιότητες και την απασχόληση.
Εκεί στην ουσία ξεκίνησε το Υπουργείο από το ’18 ήδη έχουμε παρουσιάσει ένα μεγάλο πρόγραμμα δράσης για το 2019, γίνονται και θα γίνουν πάρα πολλές εκδηλώσεις, αν σας ενδιαφέρει έχουμε αναρτήσει το πλήρες σχέδιο των δραστηριοτήτων μας και εκεί ακριβώς έρχεται όλη αυτή η προσπάθεια που κάνουμε σε συνεργασία και με τον ιδιωτικό τομέα και με μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, και με τα άλλα Υπουργείο και δημόσιους φορείς, με εκπαιδευτικά Ιδρύματα με σχολεία, με Επιμελητήρια να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε διαδικασίες ενίσχυσης όλης αυτής της ψηφιακής διάστασης όχι μόνο πια της δημόσιας λειτουργίας αλλά θα έλεγα ευρύτερα του κοινωνικού ψηφιακού μετασχηματισμού και δίνουμε και ιδιαίτερο βάρος στα νέα παιδιά και γι’ αυτό θα έχουμε και μια δράση στις 30 Μαρτίου νομίζω στο Πλανητάριο στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, είναι η τρίτη πρωτοβουλία που κάνουμε με μαθητές που θα έρθουν απ’ όλες τις μεριές της χώρας μας.
Να περάσω στο τέταρτο στοιχείο ενημέρωσης που είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και εν πολλοίς είναι κι ένα σημείο που έρχεται να βάλει το πλαίσιο συνολικά μιας δημοκρατικής και διοικητικής λειτουργίας και αναφέρομαι στην κωδικοποίηση της νομοθεσίας. Η κωδικοποίηση της νομοθεσίας είναι στην καρδιά της καλής νομοθέτησης, της καλής και χριστής Διοίκησης, της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τη Δημόσια Διοίκηση, τη διαφάνειας, του ελέγχου, φυσικά της καταπολέμησης της πολυνομίας που είναι ένα από τα προβλήματα που έχει η χώρα μας διαχρονικά.
Η έννοιας της κωδικοποίησης φυσικά δεν είναι κάτι καινούργιο, εμείς είμαστε εδώ ένα Υπουργείο που έχουμε μια πολύ μεγάλη ιστορική παράδοση, ξέρετε ότι εδώ έχουμε την ιστορική βάση νομοθεσίας στο Ραπτάρχη που είναι ιστορική, διοικητική κωδικοποίηση στο Ελληνικό κράτος, την οποία και στηρίζουμε και λειτουργεί, αλλά βέβαια τώρα χρειάζεται να μπούμε με πιο ουσιαστικό τρόπο και στην ηλεκτρονική εποχή όσον αφορά την κωδικοποίηση.
Εδώ απλώς να υπενθυμίσω ότι η κωδικοποίηση ως στόχος ήταν από τους βασικούς άξονες της εθνικής μας στρατηγικής για τη διοικητική μεταρρύθμιση. Είναι ένας άξονας ο οποίος τον ακολουθούμε. Ήδη από το 2016 όπως ξέρετε συγκροτήθηκε το Εθνικό Συμβούλιο Κωδικοποίησης και αναμόρφωσης της ελληνικής νομοθεσίας και προβλέφθηκε η ανάγκη και με την εθνική στρατηγική και με τη λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Κωδικοποίησης και Αναμόρφωσης της νομοθεσίας μιας εθνικής στρατηγικής για την κωδικοποίηση και την αναμόρφωση της νομοθεσίας.
Φέτος και αυτό είναι και σημαδιακό, καθώς έκλεισε ο κύκλος των Μνημονίων, άρα σε αυτή τη νέα εποχή αποκτά και πλέον ένα νέο περιεχόμενο η έννοια της καλής νομοθέτησης μέσα από την ανάκτηση της κυριαρχίας, μέσα από τη δυνατότητα των επιλογών και της πλήρους λειτουργίας του συστήματος της καλής νομοθέτησης και της κωδικοποίησης.
Όπως ξέρετε το Νοέμβριο που πέρασε ενεργοποιήσαμε ξανά το Εθνικό Συμβούλιο Κωδικοποίησης και μάλιστα με τον πρόσφατο νόμο, τον 4590 διευρύναμε τη συμμετοχή του και του Προέδρου της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης η οποία επίσης ενεργοποιήθηκε, όπως επίσης και του ειδικού Γραμματέα του Εθνικού Τυπογραφείου καθώς είναι σημαντική και η παρουσία του Εθνικού Τυπογραφείου και του ευρύτερου ρόλου που διαδραματίζει για την κωδικοποίηση της νομοθεσίας.
Εδώ απλώς να πω και να σας ενημερώσω ότι αυτό είναι κάτι που θεωρούμε ότι είναι σημαντικό, ότι ήδη ολοκληρώθηκαν και έχουν παραδοθεί τέσσερα έργα διοικητικής κωδικοποίησης. Είναι η κωδικοποίηση του πειθαρχικού Δικαίου δημοσίων υπαλλήλων η οποία ήδη έχει αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα μας και μπορείτε να την αναζητήσετε και είναι άλλες τρεις κωδικοποιήσεις της νομοθεσίας ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, της νομοθεσίας για την κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων και της νομοθεσίας για την απλούστευση των διαδικασιών οι οποίες κι αυτές το επόμενο διάστημα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου μας.
Έτσι έρχομαι στο μεγάλο έργο που αυτή τη στιγμή ήδη έχει εγκριθεί και προχωράει, έχει ήδη εκδοθεί η απόφαση ένταξης είναι η εθνική πύλη για την κωδικοποίηση και αναμόρφωση της ελληνικής νομοθεσίας, το οποίο θα είναι ένας μεγάλος ηλεκτρονικός κόμβος που θα συγκεντρώνονται όλες οι κωδικοποιήσεις, θα είναι προσβάσιμος και δωρεάν φυσικά για όλους και έτσι θα μπορέσει να λειτουργήσει με ένα ευρύτερο ψηφιακό και αποτελεσματικό τρόπο και το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουμε για την πλήρη ολοκλήρωση αυτού του έργου θα είναι μέχρι το 2021,
Καταλαβαίνετε ότι τα οφέλη είναι πολλά καθώς θα έχουμε άμεση, εύκολη, κατανοητή και ελεύθερη ηλεκτρονική πρόσβαση στα κωδικοποιημένα εθνικά νομοθετικά και κανονιστικά κείμενα, αξιόπιστη έγκυρη και πλήρως ενημερωμένη νομική πληροφορία και φυσικά θα είναι ένα ιδιαίτερα εύχρηστο σύστημα σε ελάχιστο χρόνο και χωρίς κόστος για όλους τους πολίτες.
Όπως είπα και προηγούμενα αυτό θα είναι σε πλήρη συνεργασία με την Κεντρική Επιτροπή Κωδικοποίησης και έτσι συγκροτείται αυτή τη στιγμή και τίθεται σε λειτουργία ένα ολοκληρωμένο σύστημα συντονισμού και συνέργειας της Βουλής των Ελλήνων, της νομοθετικής εξουσίας, της εκτελεστικής εξουσίας με την Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης που έχει και τον συντονισμό και του Υπουργείου μας που έχει την ευθύνη για τη διοικητική κωδικοποίηση και την υλοποίηση του έργου, της Κεντρικής Επιτροπής Κωδικοποίησης, του Εθνικού Τυπογραφείου, του ΕΚΔΔΑ και φυσικά της Διαχειριστικής Αρχής.
Όλη αυτή η προσπάθεια είναι φυσικό να έχει διαλειτουργικότητα που συνεχώς θα αυξάνεται μέσα στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο και μέσα στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές προσπάθειες που γίνονται αυτή την περίοδο. Όπως ήδη γνωρίζετε στο Υπουργείο μας ήδη από το τέλος του χρόνου λειτουργεί η ευρωπαϊκή πύλη «Η Ευρώπη σου», αυτό το γνωρίζετε ήδη, σας θυμίζουμε και το link αν θέλετε να το αναζητήσετε και μάλιστα έχει πλέον ανταποκριθεί το σύνολο των Υπουργείων και είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι γι’ αυτό και με αυτό τον τρόπο η διαδικτυακή αυτή πύλη που λειτουργεί δίνει πολύ χρήσιμες πληροφορίες σε όλους τους πολίτες που ανατρέχουν, στις επιχειρήσεις για δικαιώματα, για υποχρεώσεις, έρχεται να επιλύσει συγκεκριμένα προβλήματα διασυνοριακής συνεργασίας, κινητικότητας, ανάπτυξης των επιχειρήσεων και ως Υπουργείο έχουμε τη χαρά να είμαστε και ο αρμόδιος συντονιστής που έχει την ευθύνη λειτουργίας.
Στα αποτελέσματα που έχουμε μέχρι σήμερα σε σχέση με τη λειτουργία της πύλης αυτής έχουν ήδη οριστεί οι συντονιστές από την πλευρά όλων των Υπουργείων οι οποίοι ανταποκρίθηκαν. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δέκα θεματικές που καλύπτονται, να σας αναφέρω κάποιες χαρακτηριστικά, θα βρείτε και τα στοιχεία:
Αφορά τις δημοτικές και ευρωπαϊκές εκλογές, τα διαβατήρια, τα ζητήματα ΦΠΑ, τα ζητήματα απασχόλησης, τα ζητήματα διαμονής στο εξωτερικό, εργασίας και διάφορες άλλες πληροφορίες που μπορεί ο πολίτης να έχει και βέβαια να σας δώσω και τον αριθμό ότι αυτή τη στιγμή η ανάρτηση με το banner euro Europe και η διασύνδεση με την Πύλη, είναι σε 385 ιστοσελίδες δημοσίων και άλλων φορέων που είναι σε διασύνδεση.
Τώρα μετά από αυτή την πρώτη θετική εφαρμογή της Πύλης euro Europe θα προχωρήσουμε, όπως όλες οι χώρες στη συγκρότηση της ενιαίας ψηφιακής Πύλης. Είναι το επόμενο βήμα. Η ενιαία ψηφιακή Πύλη είναι μια ευρωπαϊκή ψηφιακή Πύλη η οποία έχει προβλεφθεί και με τον κανονισμό του 2018, η οποία θα δίνει όταν ολοκληρωθεί η πρόσβαση υψηλής ποιότητας για πληροφορίες για όλα τα ζητήματα σε μια σειρά από θεματικές ενότητες που αφορούν τους πολίτες και την οικονομία και τις επιχειρήσεις, θα είναι στην ουσία και μια ευρωπαϊκή πύλη διεκπεραίωσης υποθέσεων των πολιτών.
Άρα εμείς εδώ κάνουμε από μόνοι μας αυτό το πρώτο βήμα για τα ψηφιακά ΚΕΠ, αλλά όταν θα ολοκληρωθεί στο μέλλον η ευρωπαϊκή ψηφιακή Πύλη για μια σειρά λειτουργίες εξυπηρέτησης των πολιτών θα έχουν ενταχθεί και τα αντίστοιχα ψηφιακά ΚΕΠ όλων των χωρών και έτσι θα μπορεί ο πολίτης να έχει και μια διασυνοριακή εξυπηρέτηση και διεκπεραίωση όσον αφορά τα ζητήματα αυτά.
Να σας ενημερώσω όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα που τίθεται, ότι μέχρι το Δεκέμβριο του 2020 θα πρέπει να έχουν ενταχθεί μέσω της διαδικτυακής Πύλης όλες οι απαραίτητες πληροφορίες που απαιτεί. Δηλαδή εμείς ήδη έχουμε ξεκινήσει αλλά αυτό θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2020.
Μέχρι το 2022 θα έχουν ενταχθεί και οι αντίστοιχες πληροφορίες σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και μέχρι το Δεκέμβριο του 2023 θα έχουμε 21 διοικητικές διαδικασίες υψηλής ζήτησης, όπου πλέον εκεί θα έχουμε την άμεση ευρωπαϊκή διεκπεραίωση υποθέσεων των πολιτών. Άρα θα έχουμε και μια ευρωπαϊκή πύλη ψηφιακού ΚΕΠ, για να το πω με δυο λόγια.
Ήμουνα λίγο αναλυτική και ίσως σας κούρασα, αλλά επειδή είναι ένας τομέας ενημέρωσης που δεν τον κάνουμε συχνά αυτό, συνήθως μιλάμε για τα θεσμικά θέματα, μιλάμε για τις προσλήψεις, για τις θεσμικές μεταρρυθμίσεις, κρίσιμα ζητήματα για τη δημόσια διοίκηση, αλλά τελικά τα ζητήματα αυτά που είναι απτά θέματα, που είναι διαδικασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη, διαδικασίες που ήδη υλοποιούνται, διαδικασίες που σας παρουσιάσαμε και τη στρατηγική εξέλιξής τους μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, νομίζουμε ότι τελικά είναι να διαμορφώσουν αυτό το σύγχρονο πρόσωπο της δημόσιας διοίκησης του μέλλοντος, που ήδη ένα δείγμα γραφής μέσα από τις υπηρεσίες που προσφέρουμε με τα έργα που σας παρουσιάσαμε και ιδιαίτερα με τα ΚΕΠ και με το ψηφιακό ΚΕΠ στο μέλλον, δίνει αυτό το δείγμα γραφής, αλλά σίγουρα όταν μιλάμε για μια δημοκρατική, αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι ταυτόχρονα και το εργαλείο και το μέσο για να πετύχουμε κάτι τέτοιο.
Νιώθω την ανάγκη να πω κάτι κλείνοντας. Όλη αυτή η δουλειά είναι μια συνολική και συλλογική δουλειά. Σίγουρα η πολιτική ηγεσία έχει τη χαρά να έχει την πολιτική ευθύνη πάντα σε ένα υπουργείο, αλλά πιστέψτε με δουλεύουν πάρα πολλοί άνθρωποι για να έχουμε την καθημερινή αυτή λειτουργία και σε κεντρικό επίπεδο και στα ΚΕΠ και σε όλες τις υπηρεσίες μας.
Δεν είναι υπερβολή να πω και να ευχαριστήσω πρώτα απ’ όλα το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου τον κ. Γρηγόρη Θεοδωράκη ο οποίος έχει αυτή τη θεσμική συνέχεια και σε όλη αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της δημόσιας διοίκησης, σε συνεργασία φυσικά και με τα αντίστοιχα υπουργεία.
Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους συνεργάτες του γραφείου μου γιατί και εκείνοι ακούραστα έχουν συμβάλει σε αυτή την προσπάθεια και άλλη μια φορά τον Γενικό μας Διευθυντή τον κ. Μιχαλόπουλο και όλα τα στελέχη της Γενικής Διεύθυνση οι οποίοι πραγματικά ακούραστα εργάζονται και συντονίζουν.
Σας ευχαριστώ πολύ.