19.6 C
Athens
Δευτέρα, 10 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΑυτοκίνητοΗ ενίσχυση της ασφάλειας στα αυτοκίνητα προτεραιότητα των κατασκευαστών – News.gr

Η ενίσχυση της ασφάλειας στα αυτοκίνητα προτεραιότητα των κατασκευαστών – News.gr

Date:

Related stories

Γενέθλια για την grande dame Μίκα Σαριδη 

Γενέθλια για την grande dame Μίκα Σαριδη  - Newsbeast...

Στο 2,5% υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο

Οριακή επιβράδυνση σημειώθηκε τον Φεβρουάριο εφέτος στον ρυθμό ανόδου...

Πώς δρούσε η εγκληματική οργάνωση λαθρεμπορίου καπνικών προϊόντων – Πώς εμπλέκεται με την Greek Mafia

Μεταξύ άλλων μέλη της κατηγορούνται για υποθέσεις εκβίασης, απειλών,...
spot_imgspot_img

Οι αλλαγές που έχουν εφαρμοστεί από το 1924 για την παθητική και ενεργητική ασφάλεια των οχημάτων

Κύριο μέλημα όλων των κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι η ενίσχυση της ασφάλειας που παρέχουν τα μοντέλα τους στους επιβάτες, τους πεζούς και στους αναβάτες των μοτοσυκλετών και ποδηλάτων.

Η ασφάλεια που παρέχουν τα αυτοκίνητα κατατάσσεται σε δυο τομείς στην παθητική ασφάλεια και στην ενεργητική ασφάλεια. Η παθητική ασφάλεια αφορά όλα τα συστήματα και τις προδιάγραφες που έχει το αυτοκίνητο για να προστατέψει τους επιβάτες, αφού γίνει η σύγκρουση. Στη λίστα με τα συστήματα παθητικής ασφάλειας περιλαμβάνονται, οι αερόσακοι, η ζώνη ασφαλείας, τα παιδικά καθίσματα κ.α.

Η Mercedes-Benz παραδοσιακά θεωρείται ως μία από τις εταιρείες που δίνουν βασική προτεραιότητα στην ασφάλεια των επιβατών, μαζί φυσικά και με την πολυτέλεια. Οι κυριότεροι ιστορικοί σταθμοί της στον τομέα αυτό είναι οι εξής:

1924: Το πρώτο παγκοσμίως αυτοκίνητο με φρένα και στους τέσσερις τροχούς.

1951: Πλήρης «κλωβός ασφαλείας», σε συνδυασμό και με τη «ζώνη ελεγχόμενης παραμόρφωσης» στο εμπρός και πίσω μέρος του οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες προστατεύονται από ένα εξαιρετικά ανθεκτικό πλαίσιο και ότι η ενέργεια της σύγκρουσης απορροφάται μέσω της καταστροφής μόνο του μπροστινού (και του πίσω) τμήματος του αυτοκινήτου και όχι και της καμπίνας επιβατών. Μάλιστα η Mercedes-Benz ήταν η πρώτη εταιρεία παγκοσμίως που καθιέρωσε δοκιμές πρόσκρουσης (crash tests) για την εξασφάλιση αυτής της καθοριστικής «ζώνης» όχι μόνο στο μπροστινό μέρος του σασί, αλλά και στο πίσω μέρος.

1972: Απομάκρυνση της δεξαμενής καυσίμων από το πίσω άκρο του αμαξώματος της Mercedes-Benz W116 (η πρώτη γενιά της S-Class) και τοποθέτησή της πάνω από τον πίσω άξονα, μειώνοντας έτσι τις πιθανότητες να εκραγεί σε οπίσθια πρόσκρουση και να αρπάξει φωτιά το αυτοκίνητο (ωστόσο στο Citroen DS, πολύ παλαιότερα, είχε ήδη τοποθετηθεί μπροστά από τον πίσω άξονα και προς το κέντρο του αμαξώματος, κάτω από τα πίσω καθίσματα).

1978/Δεκέμβριος: ABS (Anti-lock Braking System / Σύστημα Αντιμπλοκαρίσματος Τροχών) και στους τέσσερις τροχούς, το πρώτο σε ευρωπαϊκό μοντέλο, καθώς στις ΗΠΑ είχε πρωτοεισαχθεί από την Chrysler, υπό το όνομα «Sure Brake», στο Imperial του 1971. Επίσης, η General Motors εισήγαγε την ίδια σεζόν σε όλες τις πισωκίνητες Cadillac το «Trackmaster», το οποίο όμως ενεργούσε μόνο στους πίσω τροχούς.

1980/Δεκέμβριος: Αερόσακος οδηγού, μαζί με πυροτεχνικούς προεντατήρες και σύστημα περιορισμού δύναμης για τις μπροστινές ζώνες ασφαλείας (μεταξύ 1974 και 1976 προσφέρονταν προαιρετικοί αερόσακοι οδηγού και συνοδηγού σε κάποια πολυτελή μοντέλα των Cadillac, Buick και Oldsmobile. Ωστόσο, το κοινό τότε δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πατέντα αυτή και ελάχιστα αυτοκίνητα παραγγέλθηκαν με αερόσακους, με αποτέλεσμα η παραγωγή τους να σταματήσει το 1976. Από την άλλη, σε όσα από αυτά τα αμερικανικά μοντέλα είχαν τοποθετηθεί αερόσακοι, οι ζώνες ασφαλείας ήταν μόνο δύο σημείων αντί τριών, καθώς οι αερόσακοι είχαν τότε επινοηθεί ως ένα εναλλακτικό υποκατάστατο αντί της ζώνης ασφαλείας).

1985: Αερόσακος συνοδηγού, αρχικά σε περιορισμένα αντίτυπα (σε επιλεγμένους πελάτες κατόπιν ειδικής παραγγελίας), ενώ από τον Δεκέμβριο του 1987 έξτρα αερόσακος συνοδηγού σε μαζική παραγωγή.

1986: Σύστημα Ελέγχου Πρόσφυσης (Traction Control System), με σκοπό την πρόληψη του σπιναρίσματος των τροχών, δηλαδή της απώλειας πρόσφυσης σε τυχόν υπερβολική ταχύτητα ή έντονη επιτάχυνση υπό συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, δηλαδή βροχή, χιόνι ή πάγο (το πρώτο σε ευρωπαϊκό μοντέλο – στις ΗΠΑ είχε πρωτοεισαχθεί το 1971 από την Buick ως έξτρα σε όλα τα μεγάλων διαστάσεων μοντέλα της: Riviera, Estate Wagon, Electra 225, Centurion και LeSabre, υπό το όνομα MaxTrac. Επίσης και η Cadillac είχε εισάγει το 1979 το Traction Monitoring System/TMS στην Eldorado).

1989: Νέο Mercedes-Benz R129 (SL-Class). Το πρώτο παγκοσμίως σύστημα, σε κάμπριο, εκτίναξης προσκεφάλων των καθισμάτων προς τα πάνω σε τυχόν ανατροπή, ώστε οι επιβάτες να μην συνθλιβούν.

1995/Μάιος: Το πρώτο παγκοσμίως ESP (Electronic Stability Programme ή Electronic Stability Control/ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας ή ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας), στο Mercedes-Benz W140 (S-Class). Πρόκειται για ένα ηλεκτρονικό σύστημα ενεργητικής ασφάλειας, που βελτιώνει την ευστάθεια του οχήματος κατά την οδήγηση.

1996/Δεκέμβριος: Το πρώτο παγκοσμίως Brake Assist (Σύστημα Υποβοήθησης Φρεναρίσματος).

1998/Οκτώβριος: Νέο Mercedes-Benz W220 (S-Class). Το πρώτο παγκοσμίως αυτοκίνητο με 10 αερόσακους: 2 μπροστινούς, 2 πλευρικούς εμπρός, 2 πλευρικούς πίσω, 4 πλευρικούς οροφής (2+2 εμπρός και πίσω) και μάλιστα όλοι ως στάνταρ.

1998/Οκτώβριος: Distronic cruise control, για την αυξομείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου, έτσι ώστε η απόσταση από το προπορευόμενο να παραμένει πάντα σταθερή (στην πραγματικότητα είχε πρωτοεισαχθεί τον Αύγουστο του 1997 από την Toyota, υπό το όνομα radar cruise control).

2002/Οκτώβριος: Pre-Safe, για «προετοιμασία» των καθισμάτων και ζωνών ασφαλείας πριν την πρόσκρουση.

2002/Οκτώβριος: Το πρώτο παγκοσμίως 7-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο, υπό το όνομα 7G-Tronic. Συνεργάζεται κατάλληλα και με όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας.

2005/Σεπτέμβριος: Distronic Plus (είναι ικανό πλέον ακόμα και να σταματήσει το όχημα αν είναι αναγκαίο).

2005/Σεπτέμβριος: Pre-Safe Brake, με «προ-φόρτιση» των φρένων, ώστε να προσφέρει περαιτέρω υποβοήθηση στο φρενάρισμα.

Η Citroen έχει συμβάλει καθοριστικά στην εξέλιξη της ασφάλειας των αυτοκινήτων. Όπως ανακοινώθηκε το νέο Citroen C3 Aircross, εξοπλίζεται με τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης που βελτιώνουν την ασφάλεια.

Ενεργό φρενάρισμα κινδύνου (Active Safety Brake): Είναι ένα σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης που βοηθά στη μείωση των τραυματισμών σε επιβάτες, πεζούς και ποδηλάτες. Λειτουργεί μέρα και νύχτα, από ταχύτητα 5 χλμ./ώρα μέχρι τα 135 χλμ./ώρα.

Ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας (Active Lane Keeping Assist): Αυτό το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας φροντίζει για την τήρηση της σωστής απόστασης από τα όρια της επιλεγμένης λωρίδας κυκλοφορίας. Είναι ενεργό από τα 60 χλμ./ώρα. Όταν η πορεία του αυτοκινήτου αρχίζει να παρεκκλίνει από τη λωρίδα του, το σύστημα ξεκινά αυτόματα τις διορθωτικές κινήσεις.

Προειδοποίηση του οδηγού (Driver Alert): Αυτό το σύστημα αναγνωρίζει τις ταλαντώσεις στην πορεία του αυτοκινήτου και τις θεωρεί σημάδια υπνηλίας του οδηγού. Μόλις εντοπιστεί παρόμοιο σημάδι, το σύστημα εκπέμπει οπτική και ηχητική προειδοποίηση. Εάν το φαινόμενο εξακολουθεί, το σύστημα εκπέμπει δυνατότερη ηχητική προειδοποίηση και διατηρεί την οπτική προειδοποίηση για 10 δευτερόλεπτα.

Αναγνώριση σήμανσης ορίων ταχύτητας (Speed sign recognition): Αυτό το σύστημα ενημέρωσης ορίου ταχύτητας, διαβάζει τις πινακίδες του δρόμου και εμφανίζει την ταχύτητα στο οπτικό πεδίο του οδηγού, στην οθόνη του HUD στη βάση του παρμπρίζ. Έτσι, ο οδηγός ενημερώνεται εάν εντοπιστεί νέο όριο ταχύτητας ή εάν αυτός το ξεπεράσει. Αυτό το έξυπνο σύστημα χρησιμοποιεί επίσης τα δεδομένα των ορίων ταχύτητας που περιέχονται στο σύστημα πλοήγησης. Οι ηχητικές προειδοποιήσεις μπορούν να ενεργοποιηθούν ή να απενεργοποιηθούν από την οθόνη του ταμπλό.

Υποβοήθηση λειτουργίας προβολέων (High beam assistance): Με τους Έξυπνους Προβολείς, η κάμερα του παρμπρίζ εναλλάσσει αυτόματα από προβολείς σε φώτα πορείας μόλις αναγνωρίσει την παρουσία άλλου οχήματος στο αντίθετο ρεύμα. Μόλις το όχημα περάσει, το σύστημα ανάβει και πάλι τους προβολείς.

Εμπρός και πίσω αισθητήρες πάρκινγκ: Οι μπροστινοί και πίσω αισθητήρες υποβοήθησης στάθμευσης συλλέγουν δεδομένα κατά τη διάρκεια των ελιγμών, και προειδοποιούν τον οδηγό όταν εκείνος πλησιάζει κάποιο εμπόδιο, χρησιμοποιώντας μια ηχητική προειδοποίηση και οπτικές ενδείξεις. Οι πίσω αισθητήρες στάθμευσης ενεργοποιούνται αμέσως μόλις ο οδηγός βάλει την όπισθεν.

Παρακολούθηση τυφλών σημείων (Blind spot detection): Με τη βοήθεια φωτεινής ένδειξης στους καθρέπτες το σύστημα προειδοποιεί για την παρουσία οχήματος στο τυφλό σημείο του οδηγού. Το σύστημα λειτουργεί με την ίδια αρχή όπως οι αισθητήρες στάθμευσης και συμβάλλει καθοριστικά στην βελτίωση του επιπέδου ασφαλείας. Το σύστημα είναι ενεργό από τα 30 χλμ./ώρα.

Κάμερα οπισθοπορείας (Reversing camera): Μόλις ο οδηγός επιλέξει την όπισθεν, η κάμερα στη βάση της πίσω πόρτας παρέχει εικόνα του περιβάλλοντος πίσω από το αυτοκίνητο, στην οθόνη του ταμπλό. Αυτή η εικόνα εμφανίζει πλέγματα διαφορετικών χρωμάτων που βοηθούν τον οδηγό να αναγνωρίσει την απόσταση των εμποδίων και να προειδοποιήσει για πιθανές συγκρούσεις.

Διαβάστε όλο το άρθρο

Latest stories

spot_img
Προηγούμενο άρθρο